Nem egyhangúlag, de döntött az EU a kínai e-autók büntetővámjáról
Fotó: Shutterstock

Nem egyhangúlag: EU-s döntés a kínai e-autók büntetővámjáról

Bár több, a hírek szerint öt tagállam – köztük Magyarország és Németország – ellenezte, az Európai Unió 15-38,5 százalékos büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra.


Az uniós országok jóváhagyták a versenytorzító módon, államilag támogatott kínai elektromos autókra kivetett (akár 38,5 százalékos) vámokat, Németország utolsó pillanatban kifejezett ellenállása ellenére. 10 ország szavazott a vámok mellett, 5 ellene, 12 tartózkodott (ez igennek számít) – közölte az Európai Bizottság. A vámok a meglévő 10 százalékos alapszintre rakódnak rá rá novembertől legfeljebb 5 évig.

A Portfolio. hu emlékeztettt arra: a javaslat nem igényelt konszenzusos támogatást, így sem a leghangosabban tiltakozó Magyarország, sem Németország nem élhetett vétóval. Csak akkor kerülhet sor blokkolásra, ha létrejönne a blokkoló kisebbség, amihez legalább 13 tagállam szükséges, úgy, hogy ezeknek az országoknak a lakossága az EU össznépességének legalább 35%-át kitegye.

Peking korábban már jelezte, hogy válaszlépésként korlátozza olyan európai termékek importját, mint a brandy, a sertéshús, a tejtermékek és a luxusautók. Németország különösen nyomás alatt áll ebben a kérdésben, mivel autógyárai luxusmárkái jelentős piaci részesedéssel bírnak Kínában, valamint erős üzleti kapcsolataik, közös cégeik is vannak kínai vállalatokkal.

Kína máris célba vette az EU-ból érkező exporttermékeket, például a sajtot, sertéshúst és nagy motorral rendelkező autókat (mint a Porsche, Mercedes és BMW) a megtorló intézkedések részeként. A tárgyalások Brüsszel és Peking között folytatódnak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO), és az Európai Bizottság azt javasolta, hogy még a vámok kivetése után is folytatódjon a párbeszéd.

Más magyar politikusok mellett Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a tervezettel kapcsolatosan még a nyáron azt mondta, hogy a kormány nem ért egyet a büntetővámokkal, hiszen a protekcionizmus nem megoldás. Ehelyett együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség. Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön. Erős verseny nélkül nincs erős Európai Unió sem - tette hozzá.


Ne hagyd ki!