Erősödött az európai futballpiac,  pedig a járványban otthon maradtak a szurkolók

A 2020/21-es szezonban annak ellenére nőtt az európai labdarúgópiac mérete, hogy a pandémia miatt az idény nagy részében nem voltak jelen a szurkolók a futballstadionokban - olvasható a Deloitte könyvvizsgáló cég tanulmányában.


A fellendülés nagyrészt az előző évről elhalasztott közvetítési jogokból származó bevételeknek, valamint az elhalasztott - és részben Budapesten rendezett - Európa-bajnokság sikerének köszönhető. A jelentés szerint az európai labdarúgópiac 57 százalékát kitevő öt topbajnokság - angol, spanyol, olasz, német, francia - bevétele három százalékkal, 15,6 milliárd euróra nőtt.

  • Az angol Premier League-klubok bevételei - nagyrészt az elhalasztott közvetítési bevételeknek köszönhetően - nyolc százalékkal, 5,5 milliárd euróra nőttek, és számítások szerint a 2022/23-as szezonban a várható összesített árbevétel már meghaladhatja a 7 milliárd eurót. Ez elsősorban a maximális stadionkihasználtságnak, az új közvetítési díjaknak és egyéb kereskedelmi megállapodásoknak köszönhető. Pádár Péter, a sporttanácsadási üzletág vezetője hangsúlyozta: a PL-klubok bevételeit nézve feltételezhető, hogy kevésbé érintette őket a világjárvány, ami azonban annak is köszönhető, hogy jelentősen átalakították az üzleti modelljüket.
  • A Bundesligában és a La Ligában egyaránt hat százalékkal csökkentek a bevételek, előbbiben 3 milliárd, utóbbiban 2,9 milliárd euróra. A spanyol klubok együttesen 2013/14 óta először könyveltek el veszteséget a működési eredményben.
  • A Serie A-ban szereplő együttesek ugyanakkor az összesített bevételek tekintetében a topbajnokságok között a legnagyobb, 23 százalékos növekedést produkálták, ami esetükben 2,5 milliárd eurót jelentett. A Ligue 1 csapatainak bevételei is nőttek, igaz mindössze egy százalékkal, 1,6 milliárd euróra.
A jelentés kiemelte: a 2020/21-es szezonban a mérkőzések jelentős részét zárt kapuk mögött, vagy csökkentett befogadóképességgel játszották, ami a meccsnapokból származó bevételek szinte teljes kiesését okozta, viszont a járvány hatása alapvetően megváltoztatta az európai labdarúgás pénzügyi irányítását. A ligáknak és kluboknak új, külső befektetőket kellett keresniük, és reagálniuk kellett az átigazolási kiadások és a klubok működése körüli trendek megváltozására.

Pósfay László, a sporttanácsadási üzletág igazgatója hangsúlyozta: a labdarúgás vonzó lehetőségnek bizonyul a nemzetközi befektetők egyre növekvő csoportja számára, a legnagyobb európai bajnokságokban 2021-ben tizenöt klubnál történt befektetés, ami több, mint 2019-ben és 2020-ban együttvéve. Hozzátette: a befektetések túlnyomó többségét, 87 százalékát nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek és magántőke alapok hajtották végre, a befektetések több mint kétharmada pedig az Egyesült Államokból érkezett. A többklubos tulajdonlás (MCO - Multi-Club Ownership) is egyre népszerűbb, jelenleg több mint 70 MCO-t tartanak számon, ami több mint kétszerese az öt évvel ezelőtti számnak (28). A Premier League 20 klubjából kilenc működik MCO-modellben.

A növekvő televíziós nézettség és jegyeladások miatt a női labdarúgás piaca is egyre több befektetőt, szponzort vonz. A 2022-es női Eb döntőjét 87 192 néző izgulta végig a Wembley Stadionban, ahol a házigazda angolok hosszabbításban győzték le a németeket. A helyszínre kilátogató szurkolók mellett a BBC-n 17,4 millióan követték figyelemmel a kontinensbajnokság fináléját.


The Conversation

Ne hagyd ki!