A kapszulás, őrölt és szeme s kávék a legválságállóbb termékek közé sorolhatók a hazai kiskereskedelemben, hiszen a magas infláció ellenére is nagyon keresettek. Azonban látszik némi átrendeződés a piacon. Egyre népszerűbbek az akciós és a saját márkás kávék.
Nem rengette meg a kávék piacát az infláció
Igencsak megemelkedett a kávétermékek ára is az előző évben. Mivel importtermék, hatással volt a díjszabására a forint gyenge tavalyi árfolyama az euróval szemben, valamint az energia, a munkaerő, a szállítás és az alapanyagköltségek jelentős drágulása. Azonban, az áremelkedések ellenére, továbbra is nagyon népszerű termék a kávé.
A korábbi növekedési dinamika lassult, de a szemes- és kapszulás kávé esetében még mindig tapasztalható növekedési potenciál. Emellett az eddig stagnáló vagy csökkenő eladásokat mutató őrölt kávé, illetve a kávéspecialitások, instant kávék is kezdenek újra előtérbe kerülni a vásárlások során
- nyilatkozta a SPAR a VG-nek.
Az üzletlánc nyilatkozatát alátámassza a Nestlé Nescafé tájékoztatása is. Ahogyan a cég arról beszámolt, különösen nehéz év volt 2022, ennek ellenére benne volt a növekedés lehetősége.
A második félévben a fogyasztás lelassult, ugyanakkor pozíciónk megóvása mellett növekedni is tudtunk
- tájékoztatott a Nestlé.
Hódít a kapszulás kávé
Manapság reneszánszukat élik a kapszulás kávék. Az erős kiskereskedelmi jelenlétüket bizonyítja, hogy uniós szinten foglalkoznak az elhasznált kapszulák környezetterhelésének csökkentésével.
A népszerűségüket magyarázhatja a praktikusságuk, viszont igen magas az áruk. A hagyományos, alumíniumkapszulás termékeket jellemzően 10 darabos kiszerelésekben lehet kapni 1300-1900 forintért. Egy kapszulák töltősúlya 5-7 gramm. Viszont a hozzájuk kapható gépek viszonylag olcsók.
A SPAR elmondta, hogy a kapszulás kávénál emelkedtek az akciós értékesítések, de az áremelések után tapasztalható némi mennyiségi visszaesés az eladásokban, viszont drasztikus csökkenésről nincs szó. Érzékelhető, hogy a jobb ár-érték arányú kapszulákra növekszik a kereslet, illetve jobban fogynak az árra kedvezőbb, nagyobb kiszerelések. A továbbiakban is lehet rá számítani, hogy az infláció miatt erősödni fog a saját márkák szerep. Összességében csökkenhet a kávéértékesítés volumene, azonban az áremelkedések miatt bevételcsökkenéssel nem számol a cég ebben a kategóriában.
Mennyire fenntartható a reggeli kávé?
A kávé előállítása több munkaerőigényes lépésből áll, valamint nagy földterületre, sok vízre és energiára van hozzá szükség. A klímaváltozás miatt egy ideje növekvő figyelem övezi a kávétermelés fenntarthatóságát, így a világ legnagyobb kávéforgalmazó cégei is foglalkoznak a kérdéssel.
A jelenlegi kávétermelési szisztéma kimeríti a természeti erőforrásokat, és nagy mennyiségű maradványt hagy maga után. Ezek felhalmozódva szennyezik a bioszférát, és idővel gátolják annak regenerálódását.
A téma egyik szakértője, Andrea Illy szerint egy „bio-utánzó” modellt kell létrehozni a termeléshez és a gyártáshoz, amely a természet működését veszi alapul, és kizárólag megújuló energiaforrásokat, például napenergiát használna.