Leginkább az arabica kedvelői örülhetnek
Fotó: Shutterstock

Ébresztő! Eshet a kávébab ára

Jelentősen csökkenhet az arabica kávé ára a világpiacon, miután a kiemelkedő brazil termés miatt felesleg keletkezett a kávébabból. Azonban egyelőre nincs betakarítva a teljes kávétermés. Emellett annak ellenére emelkedhet a robust árszintje, hogy abból is piaci többletre számítanak a szakértők.


Csökkenhet a kávé ára

12 százalékkal lehet alacsonyabb idén az arabica kávé ára a világpiacon, mint tavaly volt a Reuters felmérése szerint. Azonban a robust árszintje 6 százalékkal növekedhet. Az előbbi csökkenése leginkább a kiemelkedő brazíliai terméssel magyarázható.

Az előrejelzések szerint Brazília 2023/24-es kávétermése 67,1 millió darab 60 kg-os zsákra emelkedik, amíg a 2022/23-as szezonban a becslések alapján 61,5 millió zsák körül alakulhat. A Portfolio megjegyzi, az alacsony termésmennyiség oka az lehet, hogy az előző száraz tél betett a brazil fák fejlődésének.

Robustatermesztésben Vietnám a világelső. Ott is nagyobb termésre számítanak a következő szezonban. A 2022/23-ben betakarított 30 millió zsák kávébabot 31 millió követheti 2023/24-ban.

A két ország együttesen 3,35 millió zsák világpiaci többletet produkálhat 2023/24-ben. Ellenben 2022/23-ban 4,15 millió lehet a hiány. A szakértők szerint az árakat negatív irányban módosíthatja az is, hogy a magas kiskereskedelmi árak és a globális gazdasági visszaesés miatt csökkenhet a kereslet a termékre.

Nem rengette meg a kávék piacát az infláció

Igencsak megemelkedett a kávétermékek ára az előző évben Magyarországon. Mivel importtermék, hatással volt a díjszabására a forint gyenge tavalyi árfolyama az euróval szemben, valamint az energia, a munkaerő, a szállítás és az alapanyagok jelentős drágulása. Azonban az áremelkedések ellenére, továbbra is nagyon népszerű termék a kávé.

A korábbi növekedési dinamika lassult, de a szemes- és kapszulás kávé esetében még mindig tapasztalható növekedési potenciál. Emellett az eddig stagnáló vagy csökkenő eladásokat mutató őrölt kávé, illetve a kávéspecialitások, instant kávék is kezdenek újra előtérbe kerülni a vásárlások során

- nyilatkozta a SPAR.

Az üzletlánc nyilatkozatát alátámassza a Nestlé Nescafé tájékoztatása is. Ahogyan a cég arról beszámolt, különösen nehéz év volt 2022, ennek ellenére benne volt a növekedés lehetősége.

A második félévben a fogyasztás lelassult, ugyanakkor pozíciónk megóvása mellett növekedni is tudtunk

- tájékoztatott a Nestlé.

Ne hagyd ki!