Egy év alatt 75 milliárd forint értékű kévét hörpintettünk fel
Fotó: Shutterstock

Tízmilliárdokat költünk egy évben kávéra

Tavaly a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt visszaesett a kávépiac forgalma, de az év első négy hónapjában újraindult a növekedés - egyebek között ez is elhangzott Kedves Zoltán, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé és prémium alkoholok üzletág igazgatója budapesti sajtótájékoztatóján.


A Nielsen piackutató adatait ismertetve közölte: a hazai kiskereskedelmi kávépiac értéke (a szemes, őrölt és kapszulás típusokat beleértve, kivéve az instant kávé termékeket) a 2023 május és 2024 április közötti időszakban 75 milliárd forintos volt, a forgalom 14,4 ezer tonnát tett ki, ennek mintegy 60 százalékát az őrölt kávék adták.

Az idei év első négy hónapjában a korábbi csökkenő trend megfordult, és mennyiségben 1,8, értékben 5,7 százalékkal bővült a piac 2023 azonos időszakához képest.

A Coca-Cola HBC Magyarország a teljes kiskereskedelmi kávépiac 9 százalékát lefedő prémium szegmensben van jelen a Costa Coffee és Caffé Vergnano márkákkal: a kiskereskedelmi piacon 2,1 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek. A HORECA (szállodák, éttermek, kávéházak - hotels, restaurants, cafés) szektorban, azon belül is a prémium kávéknál a társaság az első háromban szerepel. A Coca-Cola HBC Magyarország nyolc termékkategóriában mintegy 100 termékkel - szénsavas üdítők, természetes ásványvizek, gyümölcslevek, jeges teák, sport italok, energia italok, prémium alkoholok, prémium kávék - van jelen a magyar piacon.

A tájékoztatás szerint a Costa Coffee idén frissíti a márka arculatát, a keddi sajtótájékoztatón ehhez kötve egy művészeti pályázat elindítását jelentették be. Az összesen 2,25 millió forint összdíjazású, június 10-tól augusztus 31-ig futó Costa Art & Craft pályázatra bármilyen, a kávé vagy a kávézás által inspirált új alkotással lehet pályázni, műfaji megkötés nélkül. Külön kategóriában díjazzák a mesterséges intelligenciával készült műveket.

Az MTI arról is beszámolt, hogy a nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. tavaly 197,362 milliárd forint nettó árbevételt ért el, az egy évvel korábbi 166,255 milliárd forint után. Az adózott eredmény mintegy 200 millió forinttal, 3,825 milliárd forintra nőtt.

Nem kedvezett az elmúlt évek időjárása a globális kávészektornak. Csökkent a termésmennyiség, ami miatt jelentősen emelkedett a kávé ára is. Különösen a robustát érintették ezek a problémák. A robusta ára tonnánként 2400 dollárról 3500 dollárra nőtt 2023 májusa óta, ami 45 éves rekordot jelent.A változás elsődleges oka, hogy a kávéfajta legnagyobb exportőre Vietnám, ahol az áprilisi extrém hőség miatt 20 százalékkal esett vissza a termés volumene. Emiatt kilónként 80 ezer dongról (1 dong nagyjából 0,014 forint) 132 ezerre drágult a robusta. Emellett Brazíliában - egy másik nagy kávétermelő országban - terméskiesést okoztak a heves esőzések. Arabica típusú kávéból továbbra is elégséges készletek állnak a rendelkezésre.


Ne hagyd ki!