Ledorongolta a "saját profitjukat féltő" kisbenzinkutasokat a kormány
Fotó: Shutterstock

Lemarta a "profitjukat féltő" kisbenzinkutasokat a kormány

Éles vita alakult ki a Nemzetgazdasági Minisztérium és a kisbenzinkutasokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége között. A felek az MTI Országos Sajtószolgálatán keresztül üzentek egymásnak.


A háború és a háborús árak jelentős terheket rónak a családokra. Valós megoldást a béke jelentene, de addig is a kormány arra törekszik, hogy a háborús árakat visszaszorítsa. Ezért a családok védelme érdekében a kormány felszólította az üzemanyagkereskedőket, hogy önkéntesen csökkentsék a benzin és a gázolaj árát is. Az ugyanis nem fogadható el, hogy kizárólag a profitot nézzék, a magyar családok érdeke az, hogy ne fizessenek többet a szomszédos országok átlagánál

-írja közleményében a minisztérium.


Az üzemanyagkereskedők többsége megértette és elfogadta a kormány szándékait és célját, így az elmúlt hetekben jelentős árcsökkentést hajtottak végre az üzemanyagok esetében. Benzinért 38 forinttal, a gázolajért 52 forinttal kell kevesebbet fizetnie a családoknak áprilisi, illetve februári csúcsértékeikhez képest. Azaz a kormány a benzin árát közel 6%-kal, a gázolaj árát mintegy 8%-kal csökkentette.

Ezzel szemben a Független Benzinkutak Szövetsége téves állításokat fogalmazott meg. A Szövetség a családok biztonságával szemben kizárólag saját profitját félti és amiatt aggódik, hogy árrése szűkebbé válik. A megtévesztő kommunikáció helyett a hatékonyság növelésére, a költségek leszorítására kellene törekedni, hogy olcsóbban tudják árusítani az üzemanyagokat. Szintén hamis és megtévesztő a más szektorokkal történő összehasonlítás, hiszen a kormány minden egyes szektorban extraprofit adót vezetett be, ahol olyan extra jövedelmek és profitok keletkeztek, amelyekért az adott vállalkozások nem dolgoztak meg. Így történt ez a bankszektor, a kiskereskedelmi szektor és az energiaszektor esetében is.

Az sem igaz, hogy az üzemanyagárak adótartalma kiemelkedő Magyarországon. Hazánkban az üzemanyagok adótartalma alacsonyabb, mint a szomszédos országokban. Magyarországon a benzin esetében 46% az adótartalom, míg a szomszédos országokban átlagosan 49%. A gázolaj esetében 45%-ot tesz ki az adótartalom hazánkban, szemben a szomszédos országokban tapasztalható 50%-os szinttel.Megállapítható továbbá, hogy az üzemanyagforgalmazó piacon belül a színes és a kisebb, fehér (független) kutak közötti szembenállás a piaci struktúra sajátosságából fakad. Ebben a versenyben azonban mindenkinek szabad utat kell biztosítani.

A Szövetség állításaival szemben a magyar kormány 2010 óta kiemelten támogatja a kkv szektort, és annak megerősítésére, hatékonyságának és versenyképességének növelésére törekszik. Ezt szolgálja többek között a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram, a Széchenyi Kártya Program, az uniós források, köztük a GINOP Plusz 450 milliárd forintos kerete is, de szintén a szektor érdemi megsegítése érdekében volt érvényben a kkv kamatstop intézménye, amely vállalatok ezreit mentette meg az ellehetetlenüléstől. Ezek a források a benzinkutak előtt is nyitva állnak, olvasható a közleményben.

Az ügy előzménye

A Független Benzinkutak Szövetsége május 10 –én rendkívüli közgyűlést tartott, melyen az alábbi megállapításokat tette a tagság, írta az MTI-OS-ben megjelentközleményében a szervezet.

Veszélyben vannak Magyarországon az üzemanyag-kiskereskedelemben jelen lévő magyar családi vállalkozások.

Ennek okai:

  • Túlzott fogyasztási jellegű adóterhek az üzemanyagokon (és általában az adórendszerben), kb. az üzemanyag literárának 50 %-a adó, ami óriási terhet ró a magyar gazdaság és a magyar lakosság egészére.
  • Miközben az egyes szektorokban jelenlévő, Magyarországon működő nagyvállalatok ( itt példaként a Mol-t, az OTP Bankot, az MBH Bankot illetve a Magyar Telekomot hozzák fel. A szerk.)a stagnáló gazdasági környezetben is kimagasló profitabilitást értek el a lakosság és a KKV szektor terhére, a lakosságot szegénységbe, a KKV-kat lehetetlen helyzetbe hozzák.
  • Az üzemanyag kiskereskedelmi üzletágban ez évtől 20-szorosára, azaz 0,15 %-ról 3 %-ra emelték árbevétel arányában a kisebb piaci szereplők adóterhelését, miközben a legnagyobb piaci kiskereskedelmi szereplők adóterhelését 4,5 %-ról 3 %-ra csökkentették!
Tagságunk úgy látja, hogy elengedhetetlen a magyarországi adórendszer reformja egy stagnáló gazdasági pályán lévő nemzetgazdaság esetén, melynek állandó motorja a magyar családi KKV szektor.Tagságunk elfogadta, hogy vásárlói mozgalmat indítunk a családi benzinkutak megmentése és fennmaradása érdekében, mivel csak ez a gazdasági szegmens biztosíthat versenyt az üzemanyag-kiskereskedelemben a MOL monopol hatalmával szemben.

Ennek a szektornak létfontosságú a megmaradása a magyarországi kiskereskedelem területén !

Az FBSZ tagvállalatai mindent elkövetnek azért, hogy versenyképes árakkal várják vásárlóikat, ügyfeleiket. Szükségük van viszont forgalmuk növelésére, hogy megpróbálhassák kompenzálni a kormányzati nyomásra mesterségesen leszorított árrés miatti veszteségeket, ki tudják termelni költségeiket és életben maradhassanak! Nekünk a vásárlóink, ügyfeleink a legfontosabbak, csak ők biztosíthatják családjaink és alkalmazottaink megélhetését, vállalkozásaink fennmaradását a kormányzati szándék ellenére is.


Ne hagyd ki!