Összességében esik az új autók piaca, viszont ezek a kategóriák szárnyalnak

Hatalmasat nőtt a felső kategóriás autók piaca hazánkban egyetlen év alatt. Mindemellett visszaesett az olcsóbb típusok kereslete. Igaz, egyre kevesebb az új, megfizethető kisautó.


Megváltozott a hazai autópiac

Ellátási gondokkal küzd az autóipar. A kevés meglévő alkatrész leginkább a nagyobb profitot hozó, magasabb árkategóriás személyautókba kerül. Ezek összeszerelése és értékesítése van a fókuszban, az olcsóbb kategóriákat jellemzően hanyagolják – írja a Vezess.hu.

Ha az egész piacot nézzük, 2022 első hat hónapjában 57 411 darab új személyautó állt forgalomba Magyarországon, ami 11,42 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Viszont, ha kategóriák szerint vizsgáljuk a piacot, azt látjuk, hogy egyáltalán nem általános a visszaesés: hazánkban is szárnyal a felső kategória, például az új luxusautók, az óriási SUV-ok és a sportkocsik értékesítése.

A prémiummárkák eladásai határozottan növekedtek az apadó hazai piacon. Az említett három autótípus ugyan nem mondható piacmeghatározó kategóriáknak, viszont a nagy szabadidő-autók (hivatalosan: “E-SUV”-ok) és a felsőközép-kategória együttesen kimondottan széles szelete a tortának: nagyjából 10 százalékot tesznek ki. De nézzük, mely felső kategóriák érték el a legnagyobb növekedést 2022 első félévében 2021 azonos időszakához képest:

  1. Luxus: +52,7 százalék, összesen 310 darab
  2. Nagy egyterűek: +39,3 százalék, összesen 276 darab
  3. Nagy SUV-ok: +16,1 százalék, összesen 2080 darab
  4. Sportkocsik: +15,7 százalék, összesen 368 darab
  5. Felsőközép-kategória: +15,2 százalék, összesen 3629

Elképesztő drágulást mértek a használtautópiacon

Az új autók keresletével ellentétben nagy forgalom jellemezte a magyar használtautópiacot 2022 első félévében, valamint az árak is jelentősen emelkedtek. A drágulás az ukrajnai háborúnak, a gyenge forintárfolyamnak és az újautópiac gyengélkedésének tulajdonítható.

Az elmúlt egy évben 40-60 százalékos áremelkedés volt a magyar használtautó-piacon, de természetesen nem minden márka és szegmens esetében érte el ezt a mértéket. (…) Nagymértékben visszaesett az új autók értékesítése, még az elmúlt két évhez képest is, vagyis kevesebb használt autót számítottak be a kereskedők új járművek vásárlásánál, illetve kevesebb autó jelenik majd meg néhány éven belül a másodlagos piacon. Ráadásul a Magyarországon forgalomba helyezett autóknak körülbelül a 20-25 százaléka reexport útján visszakerül Nyugat-Európába, így azok sem a magyar autóparkot gazdagítják

- nyilatkozta korábban Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének az elnöke.

Egyre öregebbek és drágábbak

A kereslet élénkülése mellett az árak is felfelé mozdultak. Amíg korábban 1,5-2 millió volt az használt autók átlagára, manapság 200-300 ezer forinttal többet fizetnek értük. Annak ellenére is drágultak a járművek, hogy megnőtt az importautók átlagos életkora (14-15 év) és a kilométerfutás-teljesítményük is. Emellett 15-20 százalékkal többet kell a javításukra fordítani.

Az idei második fél évben további drágulásra lehet számítani, vélhetően a jelenleginél valamivel kisebb lesz a kereslet, de a kínálat is szűkül. Az árak pedig további 10-15 százalékkal emelkedhetnek

- ismertette a várakozásait Fojt Attila.


The Conversation

Ne hagyd ki!