Több mint másfélszeresükre is drágulhattak használt autók egyetlen év alatt

Autómárkától függően több mint másfélszeresükre is drágulhattak használt autók Magyarországon egyetlen év alatt. Az áremelkedés az új autók piacának nehézségeire vezethető vissza. Az alkatrészhiány, az ukrajnai háború és a gyenge forintárfolyam is felfelé tolják a használt autók költségét.


Jól ment a használt autók piaca

Nagy forgalom jellemezte a magyar használtautópiacot 2022 első félévében, az árak azonban elképesztő mértékben emelkedtek. A drágulás az ukrajnai háborúnak, a gyenge forintárfolyamnak és az újautópiac gyengélkedésének tulajdonítható.

Az elmúlt egy évben 40-60 százalékos áremelkedés volt a magyar használtautó-piacon, de természetesen nem minden márka és szegmens esetében érte el ezt a mértéket. (…) Nagymértékben visszaesett az új autók értékesítése, még az elmúlt két évhez képest is, vagyis kevesebb használt autót számítottak be a kereskedők új járművek vásárlásánál, illetve kevesebb autó jelenik majd meg néhány éven belül a másodlagos piacon. Ráadásul a Magyarországon forgalomba helyezett autóknak körülbelül a 20-25 százaléka reexport útján visszakerül Nyugat-Európába, így azok sem a magyar autóparkot gazdagítják

- nyilatkozta Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke a vg.hu-nak.

Az elmúlt időszakban stagnált a külföldről behozott autók száma Magyarországon, jelenleg azonban némi emelkedést mutat. Az előrejelzések szerint év végéig 138 ezer külföldi jármű érkezhet hazánkba (tavaly 132 ezer, tavalyelőtt 130 ezer autó jött, 2019-ben viszont 156 ezer). Ez a mennyiség egyébként lényegesen meghaladja az új autók számát.

Egyre öregebbek és drágábbak

A kereslet élénkülése mellett az árak is felfelé mozdultak. Amíg korábban 1,5-2 millió volt az használt autók átlagára, manapság 200-300 ezer forinttal többet fizetnek értük. Annak ellenére is drágultak az járművek, hogy megnőtt az importautók átlagos életkora (14-15 év) és a kilométerfutás-teljesítményük is. Emellett 15-20 százalékkal többet kell a javításukra fordítani.

Továbbá a műszaki állapota is romlott a magyarországi autóknak. Ezt azzal magyarázza a szakértő, hogy a koronavírus-járvány alatt nem voltak megfelelően karbantartva a személygépjárművek.

Az idei második fél évben további drágulásra lehet számítani, vélhetően a jelenleginél valamivel kisebb lesz a kereslet, de a kínálat is szűkül. Az árak pedig további 10-15 százalékkal emelkedhetnek

- mondta el a várakozásait Fojt Attila.

A szakember szerint az üzemanyagárstopnak is jelentős hatása lehet a piacra. Amennyiben az megszűnne, és emelkednének az üzemanyagárak, sokan megfontolnák az autózás szükségességét.

Sok itthon a visszatekert órás autó is

Korábban EBBEN a cikkünkben írtunk egyebek között arról, hogy arányaiban meglehetősen sok hazánkban a visszatekert órás autó. Magyarországon a vizsgált járművek 14,1 százalékánál szembesült ilyen jellegű problémával a carVertical autótörténeti platform.

Főképp a határokon átnyúló járműkereskedelem áll a kilométeróra-csalások mögött. Magyarországon is zömmel külföldről érkező autókat hirdetnek hamis adatokkal. Ezeknek az autóknak ráadásul a 58,2 százalékának volt balesete korábban.

A hamis információk mind a vásárlóknak, mind a tisztességes kereskedőknek kárt okoznak. A visszatekert kilométerórák és az elmaradt karbantartások miatt az új tulajdonosoknak sok költségük lehet utólag.


The Conversation

Ne hagyd ki!