Arányaiban meglehetősen sok hazánkban a visszatekert órás autó. Uniós összevetésben sem állunk ebben a tekintetben túl fényesen. A témában indított átfogó vizsgálatról közölt adatokat egy szakportál.
Az autók több mint tizedénél tekerik vissza a kilométerórát az Unióban
Korábbi szakértői elemzések szerint évente több mint kilencmilliárd eurós kárt okoz a kilométerórák visszatekerése Európában. A carVertical autótörténeti platform is arra a megállapításra jutott (miután a tavalyi évtől nagyjából 900 ezer autótörténet-ellenőrzés adatait vizsgálta át), hogy még mindig nagyon sok autónál jellemző az órás csalás. Ráadásul a Magyarországon forgalomban lévő járműveknek is jelentős részét érintheti a probléma – közölte a vezess.hu a carVeretical adataira hivatkozva.
Az adataikból az is kiderül, hogy Lettországban a leggyakoribb az órák visszatekerése (24,1 százalék). A vizsgált országok közül utánuk a sorban Románia következik, ahol a járművek 19,9 százalékánál találkozni ilyen jellegű visszaéléssel. A képzeletbeli dobogó harmadik és negyedik fokán viszont ismét balti államok állnak: Észtország (19 százalék) és Litvánia (18,3 százalék).
Ezeknél lényegesen jobb a helyzet Magyarországon, azonban arányaiban még itt is sok a visszatekert órájú autó. Hazánkban a vizsgált járművek 14,1 százalékánál szembesült ilyen jellegű problémával a portál. A miénkhez egyébként hasonló értéket mértek Németországban is (13,9 százalék).
Sokkal jobb a helyzet térségünk más országaiban. Lengyelországban (12,1), Csehországban (11) és Szlovákiában (10,5) is alacsonyabb szintet mértek, mint nálunk.
A vizsgált országok közül a legjobb a helyzet Belgiumban (9,9 százalék), Finnországban (10.1) és Szerbiában (10,3), amely országokban a legkevesebb ilyen jellegű problémával találkozott a portál.
Vigyázzunk a külföldről behozott autókkal
Korábban írtunk róla, hogy főképp a határokon átnyúló járműkereskedelem áll a kilométeróra-csalások mögött egész Európában. Magyarországon is zömmel külföldről érkező autókat hirdetnek hamis adatokkal. Ezeknek az autóknak ráadásul a 58,2 százalékának volt balesete korábban.
A hamis információk mind a vásárlóknak, mind a tisztességes kereskedőknek kárt okoznak. A visszatekert kilométerórák és az elmaradt karbantartások miatt az új tulajdonosoknak sok költségük lehet utólag.
A nyugati piacokhoz hasonlóan belföldön is egyre elterjedtebb lesz a járműinformációk ellenőrzése. Ezek ismeretében a vevő jobban alkudhat. Átláthatóbbá válik a használt járművek kereskedelme, a hamis adatok kiszűrésével csökken a bizalmatlanság. A piac tisztulásához a CarVertical szolgáltatásai Magyarországon is hozzájárulhatnak, járműtörténeti információik ugyanis elérhetők a Használtautó.hu hirdetéseinél. A járműmúlt lekérdezésénél a CarVertical több mint 600 különböző, nemzetközi forrásból gyűjtött autótörténeti bejegyzésekből építi fel jelentéseit.