Romlott az új alapítású hazai cégek túlélőképessége
Fotó:123RF

10-ből 3 új magyar cég nem éli meg az ötödik születésnapját

Évről évre romlik az újonnan alakuló cégek túlélési aránya, és úgy tűnik, ezen a helyzeten a koronavírus járvány még tovább rontott – mondta a Népszavának Pertics Richárd, az Opten céginformációs szolgáltató elemzője.


Romló túlélőképesség

A 2020-ban mért úgynevezett 5 éves túlélési arány 72 százalékon állt, ami azt jelenti, hogy a 2015-ben alapított cégek közel 30 százalék 2020 végén már nem működött. Az érték ugyan valamivel jobb a rendkívül gyenge 2019-es adatokhoz képest, hosszabb adatsort nézve azonban egyértelműen kirajzolódik, hogy a romló tendencia folytatódik.

Az 5 éves túlélési arányokat tekintve a 2000-es évek elején indult vállalkozások teljesítettek a legjobban, az ebben az időszakban indult társas vállalkozásoknak még több mint 85 százaléka élte meg az 5. évfordulóját. Ez az arány napjainkra 70 százalék alá csökkent. A romló tendencia nemcsak az 5 éves túlélési aránynál figyelhető meg, hanem hosszabb periódusokat vizsgálva is. A 10 éves túlélési esély az elmúlt évek alatt 65 százalékról 46 százalékra csökkent, de 15 éves intervallumot nézve is látványos a visszaesés. A 20 éves kort már csak a vállalkozások 35-37 százaléka éli meg, de még ezen az időtávon is kimutatható a romló tendencia.

Fiatalok a magyar cégek

A magas fluktuáció miatt a hazai cégbázis jelentős része igen fiatalnak számít. A társas vállalkozások 43 százaléka 10 évnél fiatalabb. Egészségesebb cégstruktúra esetén az eloszlásnak az idősebb cég-korosztályok felé kellene mutatnia és tolódnia az idő előrehaladtával, s ez 25 évnél idősebb vállalkozásoknál tetten is érhető: jelenleg minden 10. vállalkozás ebbe a kategóriába tartozik.

  Van azért sikersztori

A friss vállalkozások egy része már igen fiatalon komoly nagyvállalkozássá növi ki magát. A 2013 és 2015 között alapított cégek 1 százaléka 5 év működés után már 1 milliárd forint feletti éves árbevétellel zárt. Ez a korábbi években nem volt jellemző, írja a Népszava.


Ne hagyd ki!