95 évig védték a szerzői jogok a karakter tulajdonosát
Fotó: Shutterstock

Közkincs lesz Miki egér, de nem a jól ismert verziója

Szabadon felhasználhatóvá válik Miki egér karaktere 2024-ben. Azonban van némi csavar a történetben. Nem a Disney napjainkban jól ismert mesefiguráját használhatja fel bárki a jövőben, hanem annak a legelső verzióját.


Közkincsé válik az eredeti Mickey Mouse

Az Egyesült Államokban egy mű publikálása után 95 évig illeti meg szerzői jog az alkotóját. Utána az közkincsé, tehát szabadon felhasználhatóvá válik. A GameStart megjegyzi, emiatt történhetett meg, hogy a Micimackó jogainak felszabadulása után azonnal horrorfilm szereplője lett a mackó. Sőt, az ugyanabban a mesében szereplő Tigris karakterére is ugyanez a sors vár jövőre.

Azonban 2024-ben egy másik híres mesefigura, Mickey Mouse, azaz Miki egér jogait is elveszíti a jogtulajdonosa, a Disney. A figurát minden idők legnépszerűbb animált karaktereként ismerik. A rajzfilmfigura 1928-ban, a Steamboat Willie című rövidfilmben debütált, így a 95 éves periódus januárban jár le.

Viszont úgy tűnik, nem a napjainkban jól ismert Miki figurájának szerzői jogáról kell lemondani a Disney-nek. Az egér eredeti karaktere, illetve videója válik szabadon felhasználhatóvá. Mickey Mouse az évek alatt némileg megváltozott. A kezdetekben például vékonyabb volt a farka és hosszabb az orra.

Sosem volt ilyen népszerű ez a 70 éves képregényfigura

Azonban nem csak Miki egér népszerűsége töretlen az elmúlt évszázad amerikai mesefigurái közül. Snoopy eredetileg egy képregényfigura volt. Egy beagle kutya, aki Charles M. Schulz képregényrajzoló alkotása. Először az 1950-es években szerepelt a népszerű Peanuts képregényben. Azóta generációkon átívelő népszerűségre tett szert, és számtalan terméken megjelenve vált a popkultúra részévé.

A közelmúltban a CVS Pharmacy amerikai drogérialánc polcain egy új generációs Snoopy plüssfigura jelent meg, melynek ára körülbelül 14 dollár, azaz durván 5 ezer forint. A kutyus modern változatának ruhái követik a mai divatirányzatokat. A kereslet a játékra olyan magas, hogy az eBay-en 40 és 70 dollár (nagyjából 14-24 ezer forint) között kínálják, mivel gyakran elfogy a raktárból, az új készleteket pedig rendre, pillanatok alatt elkapkodják.

1984-ben megnyílt a Snoopy in Fashion kiállítás a párizsi Louvre-ban, három évtizeddel később, a Snoopy and Belle in Fashion kiállítás, valamint nem sokkal ezt követően a The Peanuts Movie című számítógépes animációs film. Idén júniusban pedig az Apple TV+ a The Snoopy Show című sorozat harmadik évadát mutatta be. Snoopy megjelent pólókon, táskákon, cipőkön, karkötőkön, többek között olyan márkák, mint a Lacoste, a Swatch, a Saint Laurent árucikkein, és most a közösségi médiában is utat tör magának. Úgy tűnik a Z generáció elkötelezett rajongója lett egy kedves, régi karakternek, és az influenszerek sem tétlenkednek, hiszen egy ajándékba felajánlott pufidzsekis Snoopy akár ötmillió TikTok-megtekintést eredményez a közösségi felületen. Snoopy a TikTok-fiókja népszerűségét az egekbe emelte, hiszen csak az idén közel 200 ezer új követőt szerzett

idéztük Melissa Mentát, a Peanuts Worldwide marketing- és kommunikációs alelnökét a napokban.

Ne hagyd ki!