Szokatlan módszerrel harcolnak a sörgyártók az Egyesült Királyságban a magas infláció ellen. Csökkentik egyes söreik alkoholtartalmát, de a termékek árát nem mérséklik. A kevesebb alkohol után adót sem kell annyit fizetniük, mint korábban.
Nemcsak a brit sörök árán látszik az infláció
Meglehetősen szokatlan módszerrel küzdenek brit sörgyártók a magas infláció ellen: népszerű söröknek csökkentették az alkoholtartalmát. Például 5 százalékról 4,8 százalékra mérséklődött az alkohol a népszerű Old Speckled Henben, azonban a termék ára változatlan maradt. Előbb az ország legrégebbi sörfőzdéje lépett hasonlót márciusban, de később több főzde követte a példáját.
Az alkoholtartalom csökkentésével azért is jól járnak a brit cégek, mert az Egyesült Királyságban (is) arányaiban minél kevesebb egy italban az alkohol, annál kevesebb adót kel utána fizetni. A HVG megjegyzi, persze az adócsökkentésüket a saját áraikban jellemzően nem érvényesítik a termelők.
Azonban a sörgyártók az alkoholszint mérséklését nemcsak azzal magyarázzák, hogy magas az infláció, ezért megugrottak a költségeik. Úgy látják, a sörfogyasztási trendek is az alacsonyabb alkoholtartalmú sörök irányába mutatnak. Továbbá állítják, ha kismértékben fogják vissza az alkoholtartalmat, szinte észre sem lehet venni az ízélmény változását. Emellett megjegyzik, a Heineken már januárban csökkentette az alkoholt a sörében, amiatt mégsem reklamált senki.
Egyébként a brit infláció 8,7 százalékon állt április végén, éves alapon.
Csalódottak a vásárlók a Lurpak döntése miatt
Az alkoholtartalom mérséklése nem nevezhető hagyományos módszernek az élelmiszeripar infláció elleni küzdelmében. Viszont egy termék töltősúlyának a csökkentése annál inkább. Ez történt a 250 grammos Lurpak vajtömbbel is, szintén az Egyesült Királyságban az elmúlt hetekben. A tömb átlagára 37 pennyvel (nagyjából 16 forinttal) emelkedett tavaly a szigetországban a brit Nemzeti Statisztikai Hivatal adatai alapján. Az új, 200 grammos blokkokat pedig 2,15 fontért (nagyjából 910 forintért) kínálja Nagy-Britanniában a Tesco, a Sainsbury's és az Asda a Grocery Gazette kiskereskedelmi szakportál szerint.
A termék méretének a csökkentése kapcsán azt nyilatkozta Danny Micklethwaite, az Arla Foods marketingért felelős alelnöke, hogy emiatt tudják a továbbiakban is elérhető áron kínálni a vajat. Azonban a portál megjegyzi, számos brit vásárló dühös a döntés miatt. Mint mondják, ha valaki eddig sütéshez használta blokkot, annak most újra kell számolnia a receptet. Akad, aki kijelentette, ha választhatna, inkább a drágább, de nagyobb tömböt választaná.
Egyébként amíg az Egyesült Királyságban átszámítva nagyjából 910 forintba kerül az 200 grammos termék. Magyarországon az egyik nagy üzletlánc a sótlan, azonos méretű Lurpak vajat 1669 forintért kínálja az online shopjában.
Ahogy növekszik az infláció, úgy zsugorodhatnak termékek: hogy is van ez?
Jellemzően a magas inflációs időszakokban fordul elő, hogy a megszokott csomagolású áruk egy részének csökkentik a töltősúlyát, azért, hogy ne tűnjön olyan nagynak a drágulásuk. Ezt a jelenséget hívjuk zsugorflációnak vagy legrammozásnak. A vásárlók nem feltétlenül veszik észre, hogy kevesebb szalámihoz vagy vajhoz jutnak hozzá a vákumcsomagolásban mint korábban, miközben nagyjából ugyanannyit fizetnek érte.
Törvény szabályozza többféle árucikk csomagoláson belüli mennyiségét (például a cigarettáét), azonban nem mindegyikét. Találkozni manapság 70-80 grammos szalámikkal a korábbi 100 gramm helyett, vagy 400 grammos tejfölökkel, lecserélve a korábban 500 grammos kiszereléseket.