Abban bíznak a sörgyártók, meg fog ugrani a sörfogyasztás az idén, hiszen Olimpia és labdarúgó-Európa-bajnokság is lesz 2024-ben. Emellett jót tehet a szektornak a forró nyár is. Igaz, vannak trendek, amelyek negatívan befolyásolhatják a fogyasztást.
Jó szezonra számítanak a sörgyártók
Abban bízik a világ legnagyobb sörgyártói közül például a Heineken NV, a Carlsberg AS és az Anheuser-Busch InBev, hogy a nyári időszak és az olyan, nagy sportesemények, mint például a labdarúgó-Európa-bajnokság és az Olimpia, fellendítik a sörfogyasztást. Különösen a legnagyobb európai piacokon, a briteknél, a franciáknál, az olaszoknál, a spanyoloknál és a németeknél ugorhat meg a sör kereslete. Ezen országok sportolói igen sok megmérettetésben szerepelhetnek kiemelkedően.
2023 nyarát a Heineken vezérigazgatója "brutálisnak" nevezte a rossz időjárás miatt, ami csökkentette a szabadtéri fogyasztást. Ellenben az idei nyárra ő is nagyobb eladást vár, különösen a fiatalabb generációk körében.
Ellenben a konyak-, a vodka- és az aperitifkészítők kevésbé optimisták. A világjárvány okozta lezárások óta az emberek inkább otthon koktéloznak. Ez a trend várhatóan fennmarad a későbbiekben is – írja a Bloomberg.
Azonban az áremelkedések, valamint az, hogy a fiatalok egyre inkább kerülik az éjszakai klubokat, negatívan befolyásolhatja az alkoholszektor teljesítményét.
Kijózanító a magyar sörpiac teljesítménye
Egyébként tavaly 10 százalékkal, a 2022. évi 6,006 millió hektoliterről 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás az import jelentős csökkenése és a hazai termékek arányának bővülése mellett - közölte Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója januárban.
A Magyarországon jelenlévő öt legjelentősebb sörgyártó (Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., és az adatelemzésben részt vevő legnagyobb kisüzemi sörfőzde, a Pécsi Sörfőzde Zrt.) együttes adatai alapján az import 28 százalékkal, 886 ezer hektoliterről 640 ezer hektoliterre csökkent. Az export is mérséklődött, 16 százalékkal 375 ezer hektoliterre.
A sörszövetség igazgatója kiemelte, a cégek éveken át folytatott, több milliárdos beruházással megvalósított technológiai és termékfejlesztési programjainak eredményeként a hazai gyártású sörök forgalmának aránya nőtt: 2023-ban az öt legnagyobb magyar gyártó értékesítésében 88 százalékot ért el. A belföldi termelés így kevesebb mint nyolc százalékkal csökkent, a 2022. évi 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre.