30 százalék fölötti áremeleést csikartak ki a tárgyalásokon a fővárosi taxisok

Megszületett megállapodást abban a tárgyalássorozatban, amely 2021. novembere óta zajlik a Fővárosi Önkormányzat és a BKK munkatársai, valamint a fővárosi személytaxi-szolgáltató vállalkozások és érdekképviseletek képviselői között a fővárosi taxis iparág helyzetéről, írja közleményében a BKIK.


Miután 2018. július 1. óta nem volt változás a tarifaelemekben (alapdíj 700 Ft, kilométerdíj 300 Ft, percdíj 75 Ft), miközben a nemzetgazdasági átlagkeresetek, az infláció és az üzemanyagok ára jelentősen növekedett, a felek egyetértettek abban, hogy szükséges a jelenlegi hatósági ár felülvizsgálata.

Az egyéb kérdésekben korábban született megegyezéseket követően a mostani egyeztetésen a felek megállapodtak a tervezett tarifaemelés mértékében. A közel 35%-os emelés a tarifaszerkezetet a következőképpen módosítja: alapdíj 1000 Ft, kilométerdíj 400 Ft, percdíj 100 Ft.

A Fővárosi Önkormányzat következő Közgyűlésére (2022.04.13) az általános főpolgármester-helyettes által a Taxirendelet (31/2013. (IV.18.) Főv. Kgy. Rendelet) változtatására vonatkozó előterjesztés ezek szerint kerül benyújtásra, amely 2022.05.09-i hatállyal lépteti életbe az új tarifát.

A tárgyalásokban aktívan részt vevő Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) képviseletében Zsabka Zsolt általános alelnök is üdvözölte a taxis tarifaemelést érintő döntést. Az ugyanis nemcsak megfelel a kamara által javasolt emelés mértékének, hanem meg is haladja azt, igazodva a jelenlegi gazdasági helyzethez. A BKIK a fővárosi cégek, így a személyszállítás területén működő vállalkozások képviselőjeként örömmel veszi tudomásul, hogy ez a megállapodás rendezi a taxisok évek óta fennálló tarthatatlan helyzetét.

Korábban az alábbi kérdésekben született megállapodás:

  • Az utasfelvételi lehetőségek jogszabályi szinten történő bővítése azáltal, hogy a taxidrosztokon kívül is lehet világító szabadjelzővel várakozni
  • A minősített jelöléssel rendelkező 4 évszakos gumiabroncsokat lehessen használni a taxikon
  • Az elektromos taxik esetében a teljesítmény előírást illetően egy külön szabályozás kialakítása szükséges, előírva, hogy csak az az elektromos gépjármű lehet taxi, amely egy teljes feltöltéssel legalább 150 km megtételére alkalmas;
  • A bankkártya elfogadására alkalmas terminál esetén a papír alapú bizonylatot használó eszközök mellett a digitális bizonylattal rendelkező eszközöket is lehessen használni
  • A visszaélések kiszűrése érdekében javasolt a taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtása során előzetesen az alvázszámot is vizsgálni arra tekintettel, hogy a jármű vonatkozásában a megelőző egy évben nem került-e visszavonásra a taxiállomás-használati hozzájárulás
  • A műszerfalon elhelyezett tarifatájékoztató táblázat színeinek felcserélése: fekete fólián, fehér grafika kivitelben
  • A sárga szín esetén a jelenleginél szélesebb ún. “tűréshatár” bevezetése javasolt, beleértve például a kisebb krómozott felületeket, hűtőrácsot is
  • Szükség van a gépkocsiállomány károsanyag kibocsátásának csökkentésére, ugyanakkor a gazdasági helyzetet is figyelembe véve megvalósítható lépésekre van szükség. Ezért 2024. január 1-től kizárólag EURO 6-os gépjárműveket lehet új taxiként üzembe helyezni
  • A BKK azt vállalja, hogy 2020-21-hez képest az átlagos havi összes ellenőrzések számát 190-ről tervezetten 240-re emeli, különös tekintettel az engedély nélküli személyszállítást végzőkre (pl. VIBER csoportok). Tehát a jelenlegi próbavásárlás típusú ellenőrzések számát tudja növelni a rendelkezésre álló finanszírozás függvényében és erősíti az együttműködést a hatóságokkal a hatékony intézkedések érdekében
  • A hatósági árak változása kapcsán folynak az egyeztetések. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által 2021. novemberében megfogalmazott 19%-os javaslathoz képest (időközben végbement gazdasági környezet romlása miatt inkább 23-24%-os sávban értendő ez) a Fővárosi Önkormányzat is elfogadta a személytaxi-szolgáltató szervezetek felvetését, hogy a gazdasági helyzet miatt, a piac kiszámíthatóbb működése érdekében nagyobb emelésre van szükség. Ennek pontos mértéke és az egyes tarifaelemek változása kapcsán folytatódnak a tárgyalások.
  • További egyeztetések szükségesek annak kapcsán, hogy a piaci folyamatok kiszámíthatatlanságát kezelendő, valamilyen automatikus tarifakorrekció kerüljön kialakításra, amely évente figyelembe veszi a fogyasztói árak, üzemanyagár és a nemzetgazdasági helyzet változását, különös tekintettel az üzemanyag árának tartós, 20%-os növekedése esetére
  • Egyetértenek a felek abban, hogy taxiként a forgalomba helyezéstől számított 15. év végéig lehessen használni egy személygépjárművet, ezt közösen kezdeményezik a kormánynál


The Conversation

Ne hagyd ki!