Novemberben csaknem 30 százalékkal nőtt az újautó-értékesítés tavaly novemberhez képest. Az év egészét nézve a nyertes a Suzuki, míg Toyotából, Volkswagenből kevesebb fogyott. Igaz, a mostani számok még 20 százalékkal elmaradnak a Covid előtti időszaktól.
Novemberben 10 647 új autót helyeztek forgalomba a Datahouse szerint, ami kiugró, 28 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbi szinthez képest. Ha az első 11 hónapot nézzük, majdnem 110 ezer új autó kapott rendszámot, ami 10 százalékos növekedésnek felel meg - írja a Totalcar.
Árnyalja a képet azonban, hogy nagyon alacsony volt a tavalyi bázis, a magas infláció, a bizonytalanságok miatt sokan elhalasztották az autóvásárlást. Az idei számok azonban még 20 százalékkal elmaradnak a covid előtti vásárlásoktól. 2019 novemberében több mint 14 ezer új autót helyeztek forgalomba, míg abban az évben január és november vég között közel 142 ezret.
Nyertesek és vesztesek
Ha márkákra bontva nézzük az első tizenegy hónapot, akkor a legtöbbet Suzukiból vette a magyar (14 311 darabot) és az esztergomi gyártású személyautókból 38 százalékkal több fogyott, mint tavaly január-november között.
Második a Toyota (12 957 darab), harmadik a Skoda (10 098) mindegyik 10 ezer darab feletti értékesítéssel.
A top 10-ből a Nissan 90, a Hyundai 41 százalékkal növelte eladásait. Toyotából, Volkswagenből és Kiából viszont kevesebb fogyott.
Íme a top 10, részletesebben a Totalcar cikkében.
Helyezés | Márka | Forgalomba helyezett új autók száma 2024 január-november (darab) | Növekedés éves összevetésben (százalék) |
1 | Suzuki | 14311 | 38% |
2 | Toyota | 12957 | -3% |
3 | Skoda | 10098 | 0% |
4 | Volkswagen | 8083 | -2% |
5 | Ford | 6243 | 10% |
6 | Kia | 6039 | -2% |
7 | BMW | 5353 | 10% |
8 | Mercedes | 4869 | 13% |
9 | Hyundai | 4479 | 41% |
10 | Nissan | 4369 | 90% |
Hasítanak a hibridek: trendek Európából
Európára inkább a stagnálás jellemző. Nemrég írtunk arról, hogy két hónap erős visszaesés után októberben újra nőttek az újautó-eladások az EU-ban az ACEA szakmai szervezet statisztikája szerint. Igaz, csak 1,1%-kal. A nagy piacok közül Spanyolországban volt a legerősebb a növekedés (7%), Franciaországban a legnagyobb a mínusz (-11%).
Az ACEA adatai szerint nagy nyertesek a hibridek, amelyek piaci részesedése egy év alatt 28,6-ról 33,3 százalékra nőtt.
A benzines autók részesedése 33,4-ről 30,8 százalékra csökkent.
A dízelek pedig a korábbi 12 helyett egy 10,9 százalékos szeletet hasítanak ki maguknak a piaci tortából.
Októberben 124 907 tisztán elektromos új személyautó talált gazdára az EU-ban, ami ugyan 2,4%-os növekedést jelent, azonban az első tíz hónapban összességében 4,9%-kal csökkentek az eladások tavalyhoz képest.
A plugin hibridek népszerűsége csökkenőben van, az EU országaiban 7,2 százalékkal estek vissza az eladások, a külsőleg tölthető hibridek piacrésze mintegy 7,7 százalékos.