Egyenesen Ursula von der Leyenhez fordul az ügyben a légitársaság

El akarja érni az írországi központú Ryanair, hogy az Európai Unió tagállamai biztosítsák a légterüket használó járatok közlekedését a sztrájkok alkalmával is. Petíciót is indított az ügyben a légitársaság, amit több mint egymillióan írtak alá röpke két hónap alatt.


Az Európai Bizottsághoz fordul a Ryanair

Ursula von der Leyenhez, az Európai Bizottság elnökéhez fordul Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója azzal a kéréssel, írják elő a tagállamoknak, hogy a légiforgalmi irányítók sztrájkjakor is engedjék át a légterüket érintő járatokat. Hasonló szabályok már életben vannak Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban. Azonban például a francia jogszabályok csak a belföldi és rövid távú útvonalakra vonatkoznak, de az átrepülő gépeket nem védik.

Követelik azt is, hogy 21 nappal a sztrájk előtt értesítést kapjanak a légitársaságok a munkabeszüntetés tényéről, valamint 72 órával korábban a munkabeszüntetők számáról, hogy ezzel is csökkentsék a légiforgalmi fennakadásokat.

A vezérigazgató elmondta, idén eddig 57 napon sztrájkoltak a légiforgalmi irányítók, amely tízszer annyi, mint 2022 azonos időszakában. Ilyenkor kénytelenek járatokat törölni a társaságok – írja a Napi.

Zűrös lehet a nyár az európai reptereken

Egyébként arra számít a legtöbb európai légitársaság, idén nyáron elérheti, vagy legalább megközelítheti a világjárványt megelőző, utolsó, 2019-es szezon csúcsforgalmát. Azonban ez nagyban függhet attól, végigsöpör-e egy jelentősebb sztrájkhullám a kontinens repterein. A légi szektort továbbra is munkaerőhiány sújtja, valamint az ágazati szakszervezetek érdekérvényesítő képessége is erős maradt. A kiugró infláció miatt pedig jelentősen emelkedtek a bérigények.

Az idei húsvétot is járattörlések szegélyezték. Például több mint 33 ezer Franciaországot érintő járatot töröltek. A párizsi repülőtereket üzemeltető Aéroports de Paris (ADP) forgalmi jelentése pedig 470 ezer utas „elvesztéséről” tesz említést az első negyedévben. Az utasszámcsökkenést elsősorban a sztrájkokkal magyarázzák.

Az Egyesült Királyságban szintén a húsvéti időszakban szintén több mint 33 ezer repülőjárat nem indult el hasonló okok miatt, valamint Portugáliában is bérsztrájk bénította a forgalmat. De Németország sem úszta meg a sztrájkhullámot, ahol a Verdi szakszervezet a biztonsági személyzet éjszakai és hétvégi pótlékjainak emeléséért küzdött számos reptéren.

A légitársaságok is panaszkodnak, nemcsak az alkalmazottjaik

A világjárvány nehézségeiből éppen csak kimászó európai légitársaságok szerint igazságtalan, hogy egyedül rajtuk verik el a port a légiközlekedés problémái miatt. Ezért forszírozzák a repülőtér-üzemeltetők és más iparági szereplők anyagi felelősségvállalását is.

A BEUC egy összesen 32 európai ország fogyasztóvédelmi érdekképviseletei nevében fellépő ernyőszervezet. Ők azért lobbiznak, hogy a repülésért ne előre, hanem inkább a szolgáltatás után fizethessenek a fogyasztók. A változtatást azzal indokolják, hogy egy pórul járt utas akár hónapokig küzdhet a pénze visszaszerzéséért manapság.


Ne hagyd ki!