Ismét húzós nyár elé nézhet a légiközlekedés

A tavalyihoz hasonló újabb sztrájkok, járattörlések és -torlódások veszélyére figyelmeztetnek szakértők az európai légi közlekedésben a nyáron. A nemzetközi ágazati problémák korábban is megnehezítették a Budapestre repülők életét.


Ismét húzós nyár elé nézhet az európai légiközlekedés

Arra számít a legtöbb európai légitársaság, idén nyáron elérheti, vagy legalább megközelítheti a világjárványt megelőző, utolsó, 2019-es szezon csúcsforgalmát. Azonban ez nagyban függhet attól, végigsöpör-e egy jelentősebb sztrájkhullám a kontinens repterein. A légi szektort továbbra is munkaerőhiány sújtja, valamint az ágazati szakszervezetek érdekérvényesítő képessége is erős maradt. Az kiugró infláció miatt pedig jelentősen emelkedtek a bérigények.

Az idei húsvétot is járattörlések szegélyezték. A VG megjegyzi, például több mint 33 ezer Franciaországot érintő járatot töröltek. A párizsi repülőtereket üzemeltető Aéroports de Paris (ADP) forgalmi jelentése pedig 470 ezer utas „elvesztéséről” tesz említést az első negyedévben. Az utasszámcsökkenést elsősorban a sztrájkokkal magyarázzák.

Az Egyesült Királyságban szintén a húsvéti időszakban szintén több mint 33 ezer repülőjárat nem indult el hasonló okok miatt, valamint Portugáliában is bérsztrájk bénította a forgalmat. De Németország sem úszta meg a sztrájkhullámot, ahol a Verdi szakszervezet a biztonsági személyzet éjszakai és hétvégi pótlékjainak emeléséért küzd számos reptéren – írja a Deutsche Welle.

A légitársaságok is panaszkodnak, nemcsak az alkalmazottjaik

A világjárvány nehézségeiből éppen csak kimászó európai légitársaságok szerint igazságtalan, hogy egyedül rajtuk verik el a port a légiközlekedés problémái miatt. Ezért forszírozzák a repülőtér-üzemeltetők és más iparági szereplők anyagi felelősségvállalását is.

A BEUC egy összesen 32 európai ország fogyasztóvédelmi érdekképviseletei nevében fellépő ernyőszervezet. Ők pedig azért lobbiznak, hogy a repülésért ne előre, hanem inkább a szolgáltatás után fizethessenek a fogyasztók. A változtatást azzal indokolják, hogy egy pórul járt utas akár hónapokig is küzdhet a pénze visszaszerzéséért manapság.

Budapestet is elérte a tavalyi, európai reptérkáosz

Tavaly nyáron is késések, járattörlések, kígyózó sorok, munkaerőhiány és sztrájkok jellemezték Európa nagyobb reptereit. A Liszt Ferenc Repülőtér bírta a strapát, azonban a nemzetközi problémák megnehezítették a Budapestre utazók életét is.

Előfordult, hogy az európai reptereken tapasztalható fennakadások miatt nyolc Budapestre érkező járat csúszott össze. Ezek közül öt több mint egyórás késéssel érkezett meg Ferihegyre. A kialakult helyzet nagy nyomás alá helyezte a földi személyzetet, így a járatok kiszolgálását nem sikerült a szokásos időn belül lebonyolítani. A reptéri alkalmazottak a munkaidejük lejártával hazamentek, 150-200 utas nem kapta meg a feladott csomagját, ezért kénytelenek voltak a Liszt Ferencen éjszakázni.

Ne hagyd ki!