Több pénzért tényleg zöldebben repülhetünk a jövőben?
Fotó: Shutterstock

Nem is annyira zöldek az új, zöld repülőjegyek? Itt a válasz

Vihart kavartak a Lufthansa új, zöld repülőjegyei Európában. Környezetvédők szerint megtévesztők a drága jegyek, hiszen nem is annyira zöldek.


Zöld repülőjegyeket vezet be a Lufthansa

A Lufthansa Németország nemzeti és Európa második legnagyobb légitársasága. A cég új kezdeményezése, hogy olyan repülőjegyeket vezet be, amelyek ára tartalmaz egy összeget, amit a repülés szén-dioxid-kibocsátásának kompenzálására fordít a vállalat. Az Euronews szerint leginkább klímavédelmi projektekre és fenntartható repülőgép-üzemanyagok fejlesztésére költik a többletpénzt.

Környezetvédők véleménye az, az ilyen jegyek vásárlása megnyugtatóan hathat az emberekre, a tudat miatt, hogy tettek valamit a környezetért, azonban kérdéses a kezdeményezés fenntarthatósága.

Az ehhez hasonló rendszerek hamis biztonságérzetet keltenek az utasokban. Elhitetik velük, hogy a kibocsátásuk nem okoz gondot. Azonban ezek egyike sem fogja csökkenteni a repülés negatív környezeti hatását. Az egyetlen dolog, ami megteheti, ha nem repülünk

- nyilatkozta Anna Hughes, a Flight Free UK szervezet igazgatója.

Csökkentenék vele a károsanyag-kibocsátást

A Lufthansa szerint a repüléssel keletkező károsanyag-kibocsátás 80 százalékát ki tudják egyenlíteni az extra díjból, részben az abból fejlesztett fentartható üzemanyag használatával. Harry Hohmeister, a Lufthansa igazgatótanácsának tagja hozzátette, egyelőre nem látható, mennyivel lesznek így drágábbak a jegyek, de érezhetően meg fog emelkedni az áruk.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATI) úgy látja, bár a fenntartható üzemanyagok égetése is szén-dioxid kibocsátásával jár, de az anyag teljes életciklusát tekintve 80 százalékkal kevesebbel, hiszen hulladéktermékekből készül, leginkább sütőolajokból.

Utasok nélkül is felszállnak a gépek?

A légiközlekedés nagyobb légszennyezést okoz órákra lebontva mint bármilyen más fogyasztói tevékenység. Ezért igencsak nyugtalanítja a környezetvédőket az is, hogy csaknem 40 ezer szellemjárat érintette csupán a brit reptereket kevesebb mint 4 év alatt.

A szellemgépek magas számának az egyik magyarázata, hogy a légitársaságok így akarják megtartani a felszállási idősávjaikat a forgalmas reptereken. Emellett logisztikai szükségszerűség is lehet, valamint ezek a járatok szerepet kaphatnak a dolgozók hazajuttatásában is.

A Heathrow szóvivője szerint elképzelhetetlen, hogy gazdasági ok nélkül szellemjáratokat üzemeltetne bármelyik társaság. Ehhez a lutoni reptér illetékese hozzáteszi, hogy a járatok telítettsége a 88 százalékot érte el például tavaly nyáron.

A londoni kormány a környezetre károsnak tartja ezeket a gépeket. A helyi környezetvédők javaslata az a helyzet kezelésére, hogy a kormányzat vezessen be kerozinadót és vizsgálja felül a tervezett reptérbővítéseket.

Ne hagyd ki!