Körülbelül 10 ezer szellemjáratot regisztrálnak évente csak az Egyesült Királyságban

Nagyjából 5 ezer teljesen üres, valamint 35 ezer utasokkal legfeljebb 10 százalékig feltöltött repülőjárat érkezet vagy indult az Egyesült Királyságból 2019 óta. Sokan nem értik az alacsony utasszám okát, a környezetvédőket pedig különösen aggasztják a szellemjáratok, amelyek jellemzők az Európai Unióra is.


Utasok nélkül is felszállnak a gépek

A légiközlekedés nagyobb légszennyezést okoz órákra lebontva mint bármilyen más fogyasztói tevékenység. Ezért igencsak nyugtalanítja a környezetvédőket, hogy csaknem 40 ezer szellemjárat érintette csupán a brit reptereket kevesebb mint 4 év alatt – írja a The Guardian.

A szellemgépek magas számának az egyik magyarázata, hogy a légitársaságok így akarják megtartani a felszállási idősávjaikat a forgalmas reptereken. Emellett logisztikai szükségszerűség is lehet, valamint ezek a járatok szerepet kaphatnak a dolgozók hazajuttatásában is.

A Heathrow szóvivője szerint elképzelhetetlen, hogy gazdasági ok nélkül szellemjáratokat üzemeltetne bármelyik társaság. Ehhez a lutoni reptér illetékese hozzáteszi, hogy a járatok telítettsége a 88 százalékot érte el idén nyáron.

A londoni kormány a környezetre károsnak tartja ezeket a gépeket. A helyi környezetvédők javaslata az a helyzet kezelésére, hogy a kormányzat vezessen be kerozinadót és vizsgálja felül a tervezett reptérbővítéseket.

Az EU szabályai is közrejátszhatnak

Mi is írtunk róla, hogy az Európai Bizottság (EB) 2021 júliusában elfogadta az Irány az 55%! javaslatcsomagot, amelynek a célja, hogy az Európai Unió 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázkibocsátást. Mindennek ellentmond, hogy az EB mindeközben arra kötelezi a légitársaságokat, hogy akkor is indítsák el a repülőgépeiket, ha egyetlen utas sem váltott jegyet a járatokra.

Ez az úgynevezett résidőszabályok miatt alakult ki. A repülőtéri résidő a futópályák és a terminál használatára vonatkozó engedélyt jelenti. Ezek teszik lehetővé, hogy egyes forgalmas, kapacitáshiánnyal küzdő európai repülőtereken járatokat üzemeltethessenek. Tovább bonyolítja a rendszert, hogy az úgynevezett történeti résidők a menetrendtervezésben töltenek be szerpet.

A HungaroControl magyarázata szerint egy légitársaság úgy juthat ilyen résidőkhöz, ha az előző év azonos menetrendi időszakában egy járatot rendszeresen és az előírásokat betartva üzemeltetett az adott légikikötőben, azaz járata az előzetesen visszaigazolt időpontoknak megfelelően indult vagy érkezett. Ha a következő menetrendtervezési időszakban ismét igényt nyújt be erre az időpontra, az elbíráláskor előnyt élvez a többi társasággal szemben.

Ha egy légitársaság nem teljesíti a tőle megszokott és elvárt indulási és érkezési kvótákat, elveszíti az említett előnyt. Az EU a járvány miatt 2020 márciusában felfüggesztette a „használd vagy elveszíted" résidőszabályt, a pandémia enyhülésével azonban fokozatosan visszahozta a korlátozásokat.

The Conversation

Ne hagyd ki!