Mi áll a háttérben?
Michael O'Leary a The Sunday Times-nak adott interjújában több okot is megnevezett, melyek egyértelműen arra utalnak, hogy 2022-ben drámai drágulásra lehet számítani a légiközlekedési iparágban. Ez főleg a fapados légitársaságokat és a rövid távú repülőjáratokat fogja érinteni.
O'Leary négy fő befolyásoló tényezőt emelt ki:
- infláció
- magasabb adók
- szűkösebb, csökkentett járatszám, kisebb flották
- brutális igénynövekedés a nyaralni vágyók köreiben
Minden mindennel összefügg
O'Leary kifejtette, hogy a pandémia miatt rengeteg légitársaság csökkentette a kapacitását. Példának okául a Thomas Cook hatmillió, a Flybe nyolcmillió, a Norwegian pedig közel 24 millió hellyel kevesebbet kínál, mint 2019-ben. Az Alitalia is 40 százalékkal visszavágta a flottáját. O'Leary elmondta, hogy 2022-ben körülbelül 20 százalékkal kevesebb lesz Európában a rövid távú szállítási kapacitás, a kereslet viszont drámaian élénkülni fog. Ez a kettősség egyenes úton vezet a magasabb árakhoz. Ehhez még tegyük hozzá, hogy a közgazdászok az infláció élénkülésére számítanak, ami O'Leary szerint drágább jegyekhez és nagyobb környezetvédelmi adókhoz vezet.
Veszélyben a munkahelyek
Bár a szakember keresletnövekedéssel kapcsolatos előrejelzése biztató lehet a társaságoknak, kérdés, mennyi munkahely fog megszűnni a nagy fellendülés előtt. A kapacitások csökkentése ugyanis elbocsátásokkal jár. Az EasyJet például bezárta a bázisait a London Stansted, a London Southend és a Newcastle-i reptereken, és további 4500 munkahely megszűnésével kalkulál. November elsejétől pedig a Ryanair is azt tervezi, hogy elhagyja a Southend-i állomást. A Ryanair viszont Newcastle-ben új bázist nyit, amely 60 munkahelyet fog teremteni.
Számos légitársaság figyelmeztette egyebek között a brit kormányt, hogy több ezernyi munkahely kerülhet veszélybe, ha nem hosszabbítják meg a furlough rendszer érvényességét. Ez egy olyan támogatási rendszer, amelyben az állam a nehéz helyzetbe került munkavállalók bérének 80 százalékát magára vállalja, kifizeti. A furlough leállítása szeptember végén várható.
A helyzetet tovább nehezítik a beutazási korlátozások, a költséges PCR tesztkövetelmények, és az állandóan változó szabályozások, amelyek sok esetben eltántorítják az embereket az utazástól.