Elképesztő veszteségek
A 2018-as indonéziai és a 2019-es etiópiai repülőgép katasztrófák összesen 346 ember életét követelték. A szakértői vizsgálatok megállapították, hogy a balesetekért az MCAS néven ismert automatizált repülésirányító rendszer meghibásodása okolható. A tragédia igazi áldozatai az elhunytak és a családtagjaik, de a képhez hozzátartozik, hogy a vezetőségben bízó befektetők is dollármilliárdoktól estek el. A Boeing az elmúlt négy évben már több mint 20 milliárd dollárt veszített a különböző büntetések, kártérítések, lemondott utazások és egyéb költségek miatt.
Morgan Zurn Delaware-i bíró elmondta, a részvényesek felkeresték a bíróságot azzal, hogy a Boeing vezetése nem felügyelte megfelelően a repülőgépek állapotát, ami garantálta volna az utazások biztonságát. Állításuk szerint a vezetőség cserben hagyta őket, ugyanis nem védte meg sem a vállalatot, sem a részvényesi értékeket.
Habár a családok veszteségéhez képes elenyészőnek tűnhet, a vállalati jog elismer egy másik áldozatcsoportot is: a Boeing-et, mint vállalatot, és a részvényeseket.
-fogalmazott a bíró.
Komoly vádak
Morgan Zurn úgy ítélte meg, hogy a Boeing részvényesei eljárást indíthatnak a vállalat igazgatótanácsa ellen. Igaz, néhány „követelésüket" elutasította, így a korábban menesztett vezérigazgató, Dennis Muilenburg megtarthatja a 60 millió dolláros nyugdíjcsomagját.
A bíró szerint a cég vezetősége ahelyett, hogy az első baleset után kivizsgálta volna az MCAS rendszert, inkább figyelmen kívül hagyta azt. Továbbá nyilvánosan hazudtak arról, hogyan ellenőrizték a Boeing 737 Max repülőgépek biztonságát. Az említett gépek csaknem két évig nem repülhettek, de Európában, Kanadában és az Egyesült Államokban már feloldották a 737-esek tiltását.
Mélyütés a partnertől?
A Boeing nemcsak a bíróságon, hanem az üzletben is rossz híreket kapott. A cég legnagyobb európai megrendelője, a Ryanair visszavonta a vásárlási szándékát, ugyanis a két fél nem tudott megegyezni az árszabásban. Az ír fapados társaság a hírek szerint 250 darab Boeing 737 Max 10-es repülőt akart vásárolni a gyártótól, amelyek összértéke 33 milliárd dollárra tehető. Ez az üzlet most nem jött össze, de a Ryanair a továbbiakban is számít a Boeing gépeire. Például azokra a Max 8200-asokra, amelyekből már 210 darabot be is rendelt.