A Boeing által támogatott Wisk hamarosan önvezető, sofőr nélküli, repülő taxiszolgáltatást indít be az Egyesült Államokban. A Deloitte becslései szerint az iparág 2035-re az 57 milliárd dolláros piaci értéket is elérheti-írja a CNBC.


Telefon elő, helyszín és időpont megadása, majd várakozás. Ezt a forgatókönyvet mindenki ismeri, aki taxit rendel. De mi van, ha a taxi nem négy keréken gurulva, hanem az égből leszállva érkezik a megadott találkozási pontra? A tudományos-fantasztikus filmekből ismert szolgáltatás 5 éven belül a mindennapjaink részévé válhat. A Wisk nyélbe ütötte az első üzletét, és már csak az Amerikai Szövetségi Repülési Hivatal jóváhagyására vár, hogy néhány hónapon belül piacra dobja a saját fejlesztésű repülő járműveit.

Előnyös szövetség

A Wisk 2019-ben alakult, a Boeing támogatásával. Viszont van az életükben egy másik fontos szereplő, a Kitty Hawk. Ez a cég elektromos repülési technológiákat fejleszt, a Google alapítói hozták létre.

A Wisk is ehhez hasonló technológiát fejlesztett, , így szövetségre léptek. Az eredmény? Biztonságos, önvezető, sofőr nélküli légi járművek, melyek alkalmasak emberek és rakomány szállítására is. Egy töltéssel körülbelül 40 kilométert tudnak megtenni, és két ember fér el az utastérben.

A legfrissebb megállapodásukat a Blade vállalattal kötötték. 30 járműből álló flottát terveznek piacra dobni a Blade charter repülési hálózatának részeként. Minden készen áll, már csak az engedélyekre várnak.

Egy olyan légi járművet akartunk megteremteni, amely hatékony, elérhető, és mindenekelőtt biztonságos. Az önvezető légi járművek építésében és működtetésében szerzett szakértelmünket ötvöztük a Blade operatív szaktudásával, így még biztonságosabb és kellemesebb szolgáltatást tudunk nyújtani

- mondta Gary Gysin, a Wisk ügyvezetője.

Az együttműködés a charter vállalatnak is előnyös, hiszen egyre kevésbé akarnak a hagyományos gépekre támaszkodni. Néhány éven belül teljesen át akarnak állni a biztonságos, csendes, károsanyag-kibocsátás nélküli, elektromos légi járművekre.

A Blade egyébként más vállalatokkal is társult. Néhány hete a Beta Technologies céggel állapodtak meg egy 20 repülőből álló flotta üzemeltetésben. Ezek a járművek viszont pilótát igényelnek, és csak 2025-ben állhatnak szolgálatba.

Sok a kérdés 

Az tény, hogy technológiai, infrastrukturális és adminisztratív kihívások mellett az emberek bizalmát is nehéz lesz elnyerni, sokan félnek repülőbe ülni, arról nem is beszélve, hogy a Wisk esetében még pilóta sem lenne a járműben. A repülő taxik világáról korábban ITT írtunk bővebben.

Erről függetlenül a Deloitte elemzése szerint az iparág 2025-re elérheti a 4 milliárd dolláros, 10 évre rá pedig az 57 milliárd dolláros piaci értéket.


The Conversation

Friss

Egészségügy: okos számítással elkerülhető lenne a pazarlás

A drága technológiát csak abból a szempontból kellene támogatni, hogy mennyire okoz nagyarányú egészségjavulást a súlyos betegségben szenvedőknek. Ehelyett mindent megveszünk, mert úgyis az állam állja a számlát.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Wilhelm Gunkel on Unsplash

21 ezer milliárd forintnyi aranyat bányásznának a Börzsönyben

Egy magyar cég aranyat és ezüstöt bányászna Nagyirtás és a Rózsa-hegy kutatási zónában.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Jon Tyson on Unsplash

Parragh átalakítaná az iparűzési adó  rendszerét, Budapest felhördült

Parragh László szerint az átalakítást össze lehetne vonni a formálódó globális társasági minimumadóval.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!