A globális légiközlekedési ágazat csupán minden ötvenedik klímavédelmi célja teljesült

A klímavédelmi céljainak csupán kettő százalékát tudta teljesíteni a globális légiközlekedési ágazat a XXI. században egy friss jelentés szerint.


Ez nagyon kevés a légiközlekedéstől

A Possible környezetvédelmi szervezet számításba vette az összes klímacélt, amit az ezredforduló óta kitűztek maguk elé a személy- és áruszállító légitársaságok. Arra az eredményre jutottak, hogy ezek közül csupán minden ötvenedik teljesült. A többi vállalást „elfelejtették”, módosították, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyták – írja a tanulmányra hivatkozva a telex.hu.

A kutatás említést tesz a brit politikusok hozzáállásáról is, akik korábban többször hangsúlyozták, hogy a légitársaságokat nem kell külön rendeletekkel szabályozni, hogyan váljanak környezetbarátabbá, megoldják azt maguk, hiszen hatalmas rajtuk a fogyasztói nyomás. A Possible szerint ez egy rossz politikai magatartás, hiszen az ágazat a saját maga által megszabott környezetvédelmi céloknak is csak elhanyagolható részét teljesítette.

Ezt mutatják a számok

A globális szén-dioxid-kibocsátás nagyjából 2,1 százalékát tette ki a légiközlekedés 2019-ben. A Possible szerint a légitársaságok leginkább úgy kerülik el a szembenézést a sikertelen környezetvédelmi céljaikkal, hogy kihagyják azokat a beszámolóikból.

A Virgin Atlantic például 2007-ben a szén-dioxid-kibocsátás 30 százalékos csökkentését ígérte 2020-ig, 2014-ben, 8 százalékos csökkenésnél elújságolták, hogy „felúton vannak”, 2020-ban pedig egyszerűen kihagyták ezt a jelentésükből, majd 2021-ben újabb 15 százalékos csökkentést ígértek 2026-ra

– áll a közleményben.

Több a repülő a magyar légtérben, mióta kitört a háború

Korábban ITT írtunk arról, hogy a HungaroControl légiforgalmi szolgáltató arról számolt be március legelején, hogy az ukrán légtérzár elrendelése (február 24.) óta átlagosan kétszáz járattal nőtt a napi forgalom hazánk légterében az egy héttel korábbi adatokhoz képest.

A cég szerint a növekedés mögött egyik részről az ukrán és moldovai légterek lezárása áll, másik oldalról pedig az, hogy miután kitiltották az orosz légitársaságokat az uniós légtérből (február 27.) megnőtt hazánk felett az EU és az ázsiai országok között ingázó gépek száma. Ezek a járatok korábban Szibériát átszelve közlekedtek. A továbbiakban arra is megvan az esély, hogy újabb korlátozások bevezetésével tovább nőjön hazánk légiforgalma.

A HungaroControl arról is tájékoztatott, hogy ugyan néhány nap alatt megugrott hazánk légiforgalma, azonban február az év legkisebb forgalmú hónapja, valamint a koronavírus-járvány hatásai miatt még mindig nagyjából 30 százalékkal elmarad a 2019- es adatoktól. A növekedés tehát különösebben nem terheli meg a légiforgalom-irányítást.

2019 rekordév volt a magyar légtér a kihasználtságában. Abban az évben nagyjából 758 ezer gép haladt át a magyar légtérben, valamint körülbelül 122 ezres volt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalma. A pandémia hatására az átrepülések száma 2020-ban 57 százalékkal (430 ezer gép) csökkent, a Liszt Ferenc Repülőtéren pedig több mint 61 százalékkos volt a visszaesés.

The Conversation

Ne hagyd ki!