A világ egyik legnagyobb kikötőjében napról-napra új rekordok születnek. A Los Angeles-i hajóállomáson már akkora a torlódás, hogy egyes hajóknak egy hónapot is várniuk kell, hogy lerakodják a szállítmányukat.

Türelem, türelem…

A dél-kaliforniai, pontosabban a Los Angeles-i és a Long Beach-i kikötők a világkereskedelem fontos állomásai. Az USA import árucikkeinek közel fele ezekbe a kikötőkbe fut be. A Marine Exchange nonprofit szervezet friss tájékoztatása szerint jelenleg 90 konténerhajó vesztegel a Los Angeles-i kikötő vonzáskörzetében, amelyekből 63 offshore vizeken horgonyzott le. Egyes hajók 32 kilométeres távolságból várják a sorukat a hajózási útvonalak akadálymentes működése érdekében.

A Marine Exchange azt állítja, hogy jelenleg közel félmillió konténer található a hajókon, amelyekben összesen több mint 12 millió tonnányi áru pihen. A kikötőben lévő legnagyobb teherszállító hajó 16 022 darab konténerrel a fedélzetén érkezett a dél-kaliforniai állomásra.

A Marine Exchange adataiból az is kiderült, hogy a hajóknak akár egy hónapot is várniuk kell a lerakodásra. Az egyik monstrum például szeptember ötödikén érkezett, és még mindig nem került sorra.

Mi ennek az oka?

A torlódásért a munkaerőhiány és a járvány miatti fennakadások okolhatók. Illetve az, hogy az ünnepekre készülő emberek óriási mennyiségű árucikkeket rendeltek online az elmúlt napokban, hónapokban. A Marine Exchange vezetője, Kip Louttit tájékoztatta az Insider-t, hogy normál esetben a kikötésre váró konténerhajók száma nulla és egy között van.

A probléma egyik oka az, hogy a mai konténerhajók kétszer, sőt háromszor nagyobbak, mint 10-15 évvel ezelőtt. Éppen ezért a lerakodás is több időt vesz igénybe. Több kamionra, több vonatra és több raktárra van szükség a rakomány kezeléséhez.

-tette hozzá Kip Louttit.

Uffe Ostergaard, a Hapag Lloyd német hajóüzemeltető észak -amerikai régiójának elnöke elmondta, hogy a Los Angeles-i és a Long Beach-i kikötők 60-70 százalékos kapacitással működnek. A szakember kifejtette, hogy az amerikai állomások naponta több órára felfüggesztik a hajók fogadását, vasárnaponként pedig egész egyszerűen lezárják a kikötőket. Ehhez képest az ázsiai és az európai kikötőkben minden nap, a nap 24 órájában dolgoznak a dokkmunkások.

Logikus indoklás

Gene Seroka, a Port Los Angeles ügyvezető igazgatója szerint semmivel nem javítana a helyzeten, ha megállás nélkül üzemelne a kikötő. Ahogy fogalmazott, a kamionosok és a raktár üzemeltetők sem hosszabbították meg a munkaóráikat, így hiába dolgoznának a folyamatosan a dokkmunkások , nem lenne, aki elszállítsa az árut. Ebből pedig logikusan következik, hogy feltorlódnának a konténerek, így nem maradna hely, ahova le lehetne pakolni a többit. Ergo ugyan az történne, mint ami most is zajlik.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a nyugati parti raktárak kivétel nélkül teljes kapacitással üzemelnek. A dél-kaliforniai, logisztikai szempontból kiemelkedően fontos „Inland Empire" régió raktárainak mintegy 98 százaléka teljesen betelt, az USA egész nyugati részén 3,6 százalék az üresedési ráta.

Szinte lehetetlen mindenkivel közös nevezőre jutni a 24/7-es üzemeléssel kapcsolatban

-mondta Seroka.

Veszélyben a karácsony?

A Dollar Tree diszkont áruházlánc vezérigazgatója, Michael Witynski a cég negyedéves jelentésének ismertetésekor kifejtette, hogy a Sanghaj-Chicago távot a hajók átlagosan 73 nap alatt teszik meg a korábbi 35-höz képest, főleg a kikötői torlódások, a konténer- és a munkaerőhiány miatt. Ráadásul, ha a legénység egyik tagjánál kimutatják a koronavírust, akkor az egész utat le kell fújni. Ezzel párhuzamosan a szállítási költségek is jelentősen emelkedtek.

A Freightos hajózási szállítmányozással foglalkozó gazdasági társaság kutatási vezetője, Judah Levine elmondta az Insider-nek, hogy egy 12 méteres konténer szállításának ára az Egyesült Államok és Ázsia között 500 százalékkal növekedett a tavalyi időszakhoz képest, így meghaladta a 20 586 dollárt. A torlódások és az árnövekedések miatt késések, készlethiányok és drágulás várható az import árucikkek esetében. Ennek hatása karácsonykor is érezhető lesz.

Az iparág szakértői szerint 2023 előtt biztosan nem fog rendeződni a hajózási üzletág helyzete.


The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

A Mol nem hagyja annyiban a Hernádi Zsoltot elmarasztaló horvát ítéletet

A Mol-csoport csalódottságának adott hangot az ítélet kapcsán. Álláspontjuk szerint a legfelsőbb bíróság annak ellenére hagyta helyben a Zágráb megyei bíróság elsőfokú elmarasztaló ítéletét, hogy korábban mind a magyar hatóságok, mind pedig a horvát kormány által kezdeményezett nemzetközi választottbírósági eljárás azt állapította meg, hogy sem a Mol, sem annak tisztségviselői nem követtek el bűncselekményt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Szálka a vásárlók szemében a faáruk drágulása, lépett a versenyhivatal

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorsított ágazati vizsgálatot indított a fa építőanyagok hazai piacán is, hogy megfelelően feltárhassa a drasztikus építőipari drágulás mögött húzódó piaci folyamatokat. A vizsgálat a Nébih ellenőrzéseivel összehangolt helyszíni kutatásokkal indult, a GVH vizsgálói több piaci szereplőnél is megjelentek.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Horvátországban jogerőre emelkedett a Mol-vezér börtönbüntetése

A horvát legfelsőbb bíróság megerősítette a Zágráb megyei bíróság elsőfokú elmarasztaló ítéletét Ivo Sanader volt horvát kormányfő és Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója egyesített perében - közölte a Jutarnji List című horvát napilap. A nemzetközi választottbíróság szerint viszont Horvátország nem tudta bizonyítani, hogy a Mol (vagy Hernádi Zsolt) megvesztegette volna Sanadert.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!