A nyugati gazdasági szankciók ellenére az oroszok nem hajlandók lemondani kedvenc nyugati termékeikről. Emiatt alaposan felpörgött Örményország gazdasága, hiszen virágzik az Oroszországba irányuló reexport.
Örmények segítik ki a nyugati autókra vágyó oroszokat
Alacsony áron viszik be Örményországba az Európából és Amerikából származó, gyakran totálkáros autókat az ország autókereskedői. A használt járműveket helyben felújítják, majd többnyire oroszoknak, gyakran orosz autódílereknek értékesítik tovább. Megtehetik, hiszen Örményország és Oroszország vámuniót alkotnak, viszont az előbbire nem vonatkoznak az ukrajnai háború miatt hozott nyugati gazdasági szankciók.
A Financial Times megjegyzi, 2022 januárjában - a háború előtt - Örményország 2,8 millió dollár értékben importált autókat az Egyesült Államokból. 2023 első hónapjában ez az egyhavi érték már 29,5 millió dollár volt. Az Oroszországba irányuló örmény autóexport értéke tavaly januárban 800 ezer dollárt ért el, idén az első hónapban pedig 180 millió dollárt.
Pörög az örmény gazdaság
A VG hozzáteszi, miután a szankciók miatt számos importtermékből hiány alakult ki Oroszországban, manapság Törökország, Örményország, Kína, Kazahsztán és más közép-ázsiai országok rendelik meg ezeket az árukat Európából és az Egyesült Államokból, majd jelentős haszonnal továbbértékesítik oroszoknak.
Ez a reexport az örmény kereskedelem hatalmas fellendülését hozta tavaly. Örményország gazdasága rekordszintű, 12,6 százalékos növekedést ért el 2022-ben, ami több mint a kétszerese a 2021-es, 5,7 százalékos értéknek. A folyamat idén is folytatódott, hiszen az első fél évben 12,1 százalékos volt a gazdasági gyorsulásuk éves alapon. Az Oroszországba irányuló örmény export pedig nagyjából megháromszorozódott tavaly a 2021-es adatokhoz képest, és mintegy 2,4 milliárd dolláros forgalommal zárta 2022-t.
Óriási autópiacot hódított meg Kína
Válaszul Oroszország ukrajnai agressziójára, sorra vonultak ki a nyugati autógyártók Oroszországból tavaly. A Reuters szerint emiatt igencsak rá kellett fanyalodniuk az oroszoknak a kínai járművekre, pedig azok sokszor drágábbak, mint a nyugatiak. De nem csak ez lehet velük a baj. A portál által megkérdezett orosz autóvásárlók, magánszemélyek és kereskedők többsége szerint egyes kínai modellek minősége is rosszabb annál, mint amit például az európai autómárkáktól megszoktak.
Az elemzői számítások szerint 2023 elején olyan kínai autógyártók adták az oroszországi újautó-eladások nagyjából 40 százalékát, mint a Haval, a Chery vagy a Geely. Pedig 2022 első két hónapjában ezek piaci részesedése csupán 10 százalék körül volt.
Hozzáteszik, az orosz autóipar a Szovjetunió összeomlása óta a legrosszabb teljesítményét mutatta 2022-ben. 67 százalékkal, 450 ezer autóra esett vissza az oroszországi autógyártás tavaly, főképp a külföldi gyártók elvándorlása és a nyugati szankciók miatt.