Miután kivonultak a nyugati autógyártók Oroszországból, kínai autós cégek özönlötték el az eurázsiai ország járműpiacát. De több európai országban is gyorsan terjeszkednek a kínaiak.
Óriási autópiacot hódított meg Kína
Válaszul Oroszország ukrajnai agressziójára, sorra vonultak ki a nyugati autógyártók Oroszországból tavaly. A Reuters szerint emiatt igencsak rá kellett fanyalodniuk az oroszoknak a kínai járművekre, pedig azok sokszor drágábbak, mint a nyugatiak. De nem csak ez lehet velük a baj. A portál által megkérdezett orosz autóvásárlók, magánszemélyek és kereskedők többsége szerint egyes kínai modellek minősége is rosszabb annál, mint amit például az európai autómárkáktól megszoktak.
Az elemzői számítások szerint manapság olyan kínai autógyártók adják az oroszországi újautó-eladások nagyjából 40 százalékát, mint a Haval, a Chery vagy a Geely. Pedig 2022 első két hónapjában ezek piaci részesedése csupán 10 százalék körül volt.
Hozzáteszik, az orosz autóipar a Szovjetunió összeomlása óta a legrosszabb teljesítményét mutatta fel 2022-ben. 67 százalékkal, 450 ezer autóra esett vissza az oroszországi autógyártás tavaly, főképp a külföldi gyártók elvándorlása és a nyugati szankciók miatt.
Villámgyorsan bővül a kínai autóexport
Ebből is látszik, a kínai autószektor jó úton halad afelé, hogy a világ legnagyobb személygépkocsi-exportőre legyen. Azonban ez egyenes utat jelent újabb feszültségek kialakulásához az ország kereskedelmi partnereivel és riválisaival.
2020 óta megháromszorozódott a kínai autóexport, 2022-ben pedig meghaladta a 2,5 millió járművet. Ez az érték csak 60 ezerrel kisebb, mint a második legnagyobb exportőr Németország teljesítménye, de jócskán elmarad a legnagyobb külföldi értékesítő, Japán statisztikáitól. Viszont meghaladja az Egyesült Államok és Dél-Korea értékeit. A kommunista ország így is piacvezető a Közel-Keleten és Latin-Amerikában. Kína célja 8 millió személygépkocsi exportja 2030-ra, ami több mint kétszerese Japán jelenlegi autókivitelének.
Európában is gyorsan terjeszkednek
A 2020-as értékekhez képest 2021-ben Kína az Európai Unióba irányuló autóexportja 156 százalékkal 435 ezer darabra növekedett az Eurostat adatai szerint. Többnyire meglehetősen olcsó, 13 700 euró körüli árú gépkocsikat kínáltak akkor. Egy kínai gyártmányú autó átlagára a harmada volt egy németnek, és mintegy 30 százalékkal maradt el egy japántól.
Versenyképes költségstruktúrát kell kialakítanunk, ha vissza akarjuk verni a kínaiakat. (…) Alternatív megoldásként Európának legalább részben le kell zárnia határait a kínai riválisok előtt. Ha Európa nem akarja ilyen helyzetbe hozni magát, akkor versenyképesebbé kell válnunk
- nyilatkozta korábban Carlos Tavares-t, a Stellantis vezérigazgatóját.
Kína állami támogatást nyújt az elektromos autókat gyártóknak és vásárlóknak. A nagy teljesítményű és kiterjedt helyi ellátási lánc pedig gondoskodik róla, hogy ilyen járműveket a világon sehol ne lehessen olcsóbban előállítani. Ráadásul a legnagyobb kínai elektromosautó-gyártó, a BYD, maga állítja elő az akkumulátorokat és a félvezetőket, ami jelentősen csökkenti a kitettségét más vállalatoknak.