2025 I. negyedévének végén 59 103 forint volt a személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) átlagos éves díja. Ez 3,1 százalékos növekedést jelez az előző negyedéves értékhez képest – áll a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves Kgfb-indexében. A fővárosi autósok átlagos éves díja (84,9 ezer forint) több mint 30 ezer forinttal magasabb az ország többi részén lévő társaikénál (54,7 ezer forint).
Éves szinten 4,6 százalékkal emelkedett az országos átlagos éves díj, ezen belül a fővárosiak esetében 6, a Budapesten kívüli szerződéseknél pedig 4,3 százalékkal. A kárráfordítások tekintetében negyedéves alapon csupán 0,5 százalékos emelkedés látszik, miközben a kárkifizetések éves növekedési üteme – mérséklődést jelezve – is csak 1,1 százalékos volt.
Az egyéb járműkategóriák esetében 3 kategória csökkenését látja a jegybank. A kis és nagyobb buszok díja is mérséklődött, valamint a nehéz pótkocsik díja is kevesebb lett. A többi esetben az átlagos éves díjak mérsékelten emelkedtek. A flottás járművek esetén csak a nehézpótkocsiknál tapasztalható csökkenés, a díjnövekedés csak a taxiknál kiugróan magas (17 százalék), 20 százalék feletti díjnövekedés már nem fordul elő - jelenti az MNB.
Nemrég közöltünk egy uniós statisztikát, amely szerint a legbiztonságosabb Svédországban autózni (20 haláleset egymillió lakosra), Máltán (21 fő/egymillió lakos) és Dániában (24 fő/egymillió lakos). A skála másik végén Bulgária (74 fő/egymillió) és Románia (77 fő/egymillió) található.
Magyarország az EU-s átlag (44 fő/millió lakos) felett áll 52 halálos áldozattal egymillió lakosra vetítve, így három hellyel visszacsúszott a rangsor 20. helyére.
Különösen aggasztó, hogy a súlyos sérültek száma sem csökken: tavaly 4650 ember szenvedett nyolc napon túl gyógyuló sérülést. A balesetek többségét továbbra is férfiak okozzák – háromszor annyian, mint a nők.
Fontos fordulat, hogy a közlekedési balesetek leggyakoribb oka már nem a gyorshajtás, hanem az elsőbbségadás elmulasztása. 2024-ben öt százalékkal több baleset történt emiatt, mint sebességtúllépés miatt. Ez a trendváltás azt jelzi: a figyelmetlenség, a szabályok ismeretének hiánya vagy azok semmibevétele ma már veszélyesebb, mint a túl gyors tempó, miközben az autók egyre biztonságosabbak.