2025 I. negyedévének végén 59 103 forint volt a személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) átlagos éves díja. Ez 3,1 százalékos növekedést jelez az előző negyedéves értékhez képest – áll a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves Kgfb-indexében. A fővárosi autósok átlagos éves díja (84,9 ezer forint) több mint 30 ezer forinttal magasabb az ország többi részén lévő társaikénál (54,7 ezer forint).

Átlag feletti emelkedés Budapesten és a taxisoknál

Éves szinten 4,6 százalékkal emelkedett az országos átlagos éves díj, ezen belül a fővárosiak esetében 6, a Budapesten kívüli szerződéseknél pedig 4,3 százalékkal. A kárráfordítások tekintetében negyedéves alapon csupán 0,5 százalékos emelkedés látszik, miközben a kárkifizetések éves növekedési üteme – mérséklődést jelezve – is csak 1,1 százalékos volt.

Az egyéb járműkategóriák esetében 3 kategória csökkenését látja a jegybank. A kis és nagyobb buszok díja is mérséklődött, valamint a nehéz pótkocsik díja is kevesebb lett. A többi esetben az átlagos éves díjak mérsékelten emelkedtek. A flottás járművek esetén csak a nehézpótkocsiknál tapasztalható csökkenés, a díjnövekedés csak a taxiknál kiugróan magas (17 százalék), 20 százalék feletti díjnövekedés már nem fordul elő - jelenti az MNB.

Már nem a gyorshajtás az első számú baleseti ok

Nemrég közöltünk egy uniós statisztikát, amely szerint a legbiztonságosabb Svédországban autózni (20 haláleset egymillió lakosra), Máltán (21 fő/egymillió lakos) és Dániában (24 fő/egymillió lakos). A skála másik végén Bulgária (74 fő/egymillió) és Románia (77 fő/egymillió) található.

Magyarország az EU-s átlag (44 fő/millió lakos) felett áll 52 halálos áldozattal egymillió lakosra vetítve, így három hellyel visszacsúszott a rangsor 20. helyére.

Különösen aggasztó, hogy a súlyos sérültek száma sem csökken: tavaly 4650 ember szenvedett nyolc napon túl gyógyuló sérülést. A balesetek többségét továbbra is férfiak okozzák – háromszor annyian, mint a nők.

Fontos fordulat, hogy a közlekedési balesetek leggyakoribb oka már nem a gyorshajtás, hanem az elsőbbségadás elmulasztása. 2024-ben öt százalékkal több baleset történt emiatt, mint sebességtúllépés miatt. Ez a trendváltás azt jelzi: a figyelmetlenség, a szabályok ismeretének hiánya vagy azok semmibevétele ma már veszélyesebb, mint a túl gyors tempó, miközben az autók egyre biztonságosabbak.