Emily Jump egy évvel ezelőtt nem is gondolta volna, hogy a pandémia kellős közepén otthagyja a jól fizető, biztos állását, hogy belevágjon saját, szemöldöktetováló vállalkozásába. Azt pedig főleg nem, hogy bátor lépése be fog jönni, és háromszor annyit fog keresni a vállalkozásával, mint a korábbi főállásában.


Az emberek furák

Az egyesült államokbeli Emily Jump 2020 márciusában, közvetlenül a pandémia berobbanása előtt kezdett el marketing koordinátorként dolgozni egy colombusi fogorvosi rendelőben, ahol éves szinten 34 500 dollárt keresett. Elmesélte, hogy minden egyes nap tele volt a rendelő olyan emberekkel, akik különböző szépészeti szolgáltatásokat, például fogfehérítést vagy foghéj építést vettek igénybe. Jump számára az volt igazán meglepő, hogy a vírus terjedése és a kötelező maszkviselés ellenére semmit sem csökkent a rendelő forgalma. Nem értette, hogy miért ragaszkodnak annyira az emberek a fogfehérítéshez, ha az arcuk felét egy maszk eltakarja. Ezzel együtt rájött arra, hogy mennyire fontos szerepet játszik az arcunk orr feletti része, különösen a szemünk és szemöldökünk az érzelmeink kifejezésében és a megjelenésünkben. Jump meglátta az üzleti lehetőséget a helyzetben, és elkezdte tanulmányozni a microblading szemöldök tetoválás folyamatát. Ez egy olyan szemöldök-kiemelő eljárás, amelyben apró, szőrszál-szerű vonalakat tetoválnak a szemöldökterületre. Elöljáróban annyit, hogy megérte belemerülni a szakmába.

Aki mer, az…

Jump minden szabadidejét microblading órákra fordította, hónapokon keresztül naponta több órán át gyakorolta a mesterséget. A hobbiból végül mellékállás lett, ami komoly többletbevételt eredményezett a marketing koordinátornak. Jump hetente nagyjából öt ügyfelet vállalt el a munkaidején kívül, így havonta körülbelül 7000 dollárral, átszámítva közel 2,2 millió forinttal gyarapította vagyonát. Három hónapig lavírozott a két munkahely között, míg végül idén júniusban felmondott a rendelőben, és megalapította saját vállalatát Columbus Cosmetic Ink néven. Havi keresete jelenleg 8750 dollár (cirka 2,7 millió forint) körül mozog, azaz több mint háromszor annyit keres, mint a maga mögött hagyott munkahelyén. Jump megosztott néhány tippet is, amelyek minden kezdő vállalkozónak segítségére lehetnek.

1. Üzleti terv

Mielőtt megalkotta a weboldalát és hivatalosan is bejegyezte a vállalatát, Jump csinált egy üzleti tervet. Ahogy fogalmazott, nem kell üzleti végzettség az elkészítéséhez, de a vevői igények, az indulási költségek, a pénzügyi előrejelzések és a marketingstratégia szempontjából kritikusan fontos egy ilyen dokumentum. Kockázatos volt maga mögött hagynia a biztos munkahelyét, de az üzleti terv magabiztosabbá tette és felkészültebbnek érezte magát. Jelenleg egy nagyobb szalonban bérel egy részleget, ami sokkal olcsóbb, mintha egy teljes üzlethelyiség használatáért fizetne. Ráadásul nagyobb elérést is biztosít számára, hiszen a szalonba érkező vásárlókkal közvetlen kapcsolatba kerülhet akkor is, ha épp nem hozzá jelentkeztek be.

2. Ingyenmunka

Lehet, hogy az ingyenmunkának már a gondolatától is kiráz a hideg, de érdemes az üzleti tevékenységed elején fontolóra venned a bevétel nélküli szolgáltatásnyújtást a leendő vásárlók bevonzása érdekében. Jump tudta, hogy tehetséges a tanult szakmájában, de mások ezzel nem voltak tisztában. A bizalmuk elnyerése és a portfóliója építése érdekében, a Nextdoor applikáció segítségével elkezdte hirdetni szolgáltatásait, amiért eleinte nem kért pénzt. Természetesen rengeteg figyelmet kapott az érdeklődőktől, akiktől annyit kért cserébe, hogy terjesszék a hírét. Még 100 dolláros ajándékkuponokat is osztogatott. Amikor már annyi ügyfele volt, hogy el tudta árasztani a közösségi felületeit az elégedett vásárlók képeivel, elkezdett pénzt kérni a szemöldök tetoválással. Azt javasolja azoknak, akik nem engedhetik meg az ingyen munkát, hogy induláskor próbáljanak meg egy alacsonyabb összeget elkérni, mint a piaci riválisaik.

3. Fejleszd a tudásod és hozz áldozatokat

Jump szerint a hosszútávú siker érdekében elengedhetetlen, hogy valaki szeresse, amit csinál, és hogy folyamatosan fejlessze a tudását. Ő például egész életében érdeklődött a szépségipar iránt, és minden lehetőséget megragadott, hogy elmélyítse tudását. Továbbá rengeteg energiával töltik fel az ügyfelei, akik elégedetten távoznak a szalonból. Azt is kifejtette, hogy bár a vállalkozóként saját magának osztja be az idejét, rengeteg lemondással járt, míg idáig eljutott. Amikor két munkahelyen dolgozott egyszerre, hetente jellemzően 70 órát fordított a pénzkeresésre, feláldozta a közösségi életét, az éjszakáit, a szabadidejét, de még az ebédszüneteit is. Emellett ott spórolt, ahol csak tudott, ennek köszönhetően tudott ingyenes szolgáltatásokat nyújtani a kezdetekben.

Jump elmondta, hogy egyáltalán nem bánja, hogy meghozta ezeket a döntéseket, hiszen most rendkívül elégedett magával és az életével is. A pandémia arra tanította meg, hogy az élet túl rövid ahhoz, hogy ne vágjunk bele valamibe csak azért, mert túl nehéznek tűnik. Néha nem várni kell a lehetőségekre, hanem meg kell teremteni azokat.