A kilométerórák visszatekerése különösen nagy problémát jelent a prémium autómárkáknál, hiszen azokat igen drágán el lehet adni megkímélt állapotban és alacsonyabb óraállással. Ráadásul a modern autókban különösen könnyű manipulálni a kilométermutatókat, hiszen utólag felismerhető fizikai beavatkozásra sincs hozzá szükség.
Gyakran manipulálják a prémium autómárkák kilométeróráját
Bár javult a használtautó-piac átláthatósága, a kilométeróra manipulációja továbbra is gyakori gond.
A carVertical autóipari adatszolgáltató tanulmánya szerint a Porsche 911 a problémával leginkább érintett modell Magyarországon, hiszen minden nyolcadik ilyen autónál (a járművek 12 százalékánál) előfordulhat a visszatekerés. Azt követi a Jeep Grand Cherokee, az Audi A8, az Opel Vectra és a Mercedes-Benz CLS-Class.
A leggyakrabban érintett autómárkák közé pedig az Audi, a Volkswagen, a Mercedes-Benz és az Opel tartoznak. Az, hogy a sorban az összes márka német, leginkább a magas keresletükkel magyarázható. Emellett a modernebb autóik digitális kilométerórája könnyebben is manipulálható.
A Vg megjegyzi, a kilométeróra-visszatekerés jelentős költségeket és gyorsabb amortizációt okozhat a vásárlóknak.
A carVertical felmérése alapján az érintett autók órája átlagosan 74 ezer kilométerrel kevesebbet mutat. A visszatekerés pedig az összes vizsgált autó 6 százalékánál fordult erő Magyarországon.
A cég a 2022 novembere és 2023 novembere között lekért autótörténeti jelentéseket elemezte.
Sokkal drágábbak a használt e-modellek, mint a hagyományos autók
Egyébként a Használtautó.hu legfrissebb adatai alapján továbbra is a belső égésű motorosok dominálnak az e-autókkal szemben a magyar használtautó-piacon. A magasabb keresletük elsősorban a lényegesen alacsonyabb árukkal magyarázható.
Igaz, folyamatosan növekszik a tisztán elektromos autók népszerűsége. Sőt, mára több figyelmet kapnak, mint a hibrid modellek.
Például a portál 2023-as adatai alapján a 518 ezer benzines és a 400 ezer dízelautós hirdetésükre együttesen több mint 5 millió telefonos megkeresés érkezett. Ezzel szemben a közel 29 ezer villanyautóra és a 24 ezer hibridre összesen 58 ezer.
Egyértelmű, hogy a vevők pénztárcamérete és az abból fakadó árérzékenység miatt továbbra is a hagyományos motorú autók preferáltak. Egy 10 évesnél idősebb elektromos vagy hibrid átlagára ugyanis egy 10 évesnél idősebb benzines vagy dízelautó átlagárának akár több mint kétszerese is lehet. 10 évesnél fiatalabb modellek esetében pedig még mindig másfélszeres szorzót látunk
– idéztük Horváth Andrást, az oldal szakértőjét a napokban.