Fotó: Shutterstock
Rádsóztak valami csodaszert a neten, majd felszívódtak? Így védekezhetsz
2021-10-20
Az elektronikus kereskedelem lendületes felfutása a visszaéléseket is egyre kifizetődőbbé teszi - hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A közlemény szerint alaptalanul ígérnek hosszú életet, jelentős egészségjavulást vagy gyors fogyást az interneten felugró oldalakon felbukkanó vagy kéretlen levélben érkező hirdetések, a továbbkattintók pedig ránézésre ismerős portálokon, egészségügyi honlapokon kötnek ki. Megbízhatónak tűnő szakértő vagy közismert híresség beszélgetésben ajánlja az egyszerre akár több kórság leküzdésére, megelőzésére alkalmas szert. Az álinterjúból több link is a vásárlási felületre, webshopra irányít át. Előfordul, hogy a szöveg végén van a megrendelés gomb.
A mielőbbi döntésbe a rövid ideig érvényes akcióról, korlátozott darabszámról szóló figyelmeztetések ugratják bele a böngészőket. Elhatározásukat néhol a percek vagy raktárkészlet fogyását mutató visszaszámláló sürgeti. A kiszállítás gyors, azt azonban mindössze egyetlen csodaszámba menő fejlemény követi: az értékesítő vagy néhány héten belül maga a honlap is varázsütésre elérhetetlenné válik - közölte az ITM.
A trükközést sokféleképpen igyekeznek hitelesíteni az üzemeltetők. A bizalom elnyerése érdekében valós vagy kitalált egészségügyi szervezetek logóit tüntetik fel felül, fiktív felhasználók dicsérő hozzászólásait közlik a lap alján. Máskor az oldal felépítése, külleme idézi népszerű magazinok, látogatott portálok dizájnját. Az álinterjú akaratlan alanya közismert személyiség is lehet, aki úgy kapacitál vásárlásra, hogy nevének és fényképének felhasználásáról nincs tudomása, ahhoz nem járult hozzá.
A csodát ígérő termékeket kínáló honlapokat jellemzően a szürke zónában mozgó, fiktív cégek működtetik. A megrendeléshez gyakran elég csak nevet és telefonszámot megadni. A további részletek pontosítása érdekében felhívják a vevőt. A termék ezután hamar, pár napon belül megérkezik. Ahhoz sem kell sokkal több idő, hogy a szer hatástalanságára fény derüljön, de ekkor már késő. A vállalkozást lehetetlen felkutatni, ha van visszaküldési cím, az sokszor külföldi. Így probléma esetén a postázás drágább lehet a termék eladási áránál. De a Kapcsolat menüpontban többnyire csak e-mail cím vagy kitölthető űrlap lelhető fel, az üzenetekre pedig hiába várunk választ.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közleményben kiemelte:
A fogyasztóvédelmi hatóság idén mintegy félszáz hatósági eljárást indított a csodát ígérő termékeket értékesítő honlapokkal szemben. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Internet Laboratóriumának ellenőrzései alapján eddig közel egymillió forint bírságot szabtak ki a megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató webáruházakra. A határozott hatósági fellépés hatására a vizsgált oldalak jelentős részét maguk az üzemeltetők tették elérhetetlenné. A fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket változatlan alapossággal végezzük a jövőben is, körültekintő és megfontolt vásárlásra kérve a fogyasztókat.