A Knight Frank legfrissebb jelentése szerint a világ legfontosabb borvidékei közül alig akad olyan, amely ne tapasztalta volna meg a kereslet csökkenésének hatásait. A Z generációsok feleannyi bort isznak, mint a mostani harmincas-negyvenesek.
A borfogyasztás 2007-es csúcspontja óta globálisan 12 százalékkal esett vissza. A legnagyobb zuhanás Új-Zélandon történt - idézi a Financial Times írását a Portfolio.
A fiatalabb generációk egyre kevésbé érdeklődnek a bor iránt, sokan közülük inkább más italokat részesítenek előnyben, vagy teljesen elfordulnak az alkoholfogyasztástól. Franciaországban a Z generációsok feleannyi bort fogyasztanak, mint a nyolcvanas években születettek. Ezen felül a kínai kereslet visszaesése és az éghajlatváltozás hatásai is tovább súlyosbítják az iparág helyzetét.
Gyümölcsre, zöldségre állnak át
A borászatok egy része a csökkenő keresletre alternatív megoldásokkal reagál. Chilében például egyes szőlőtermelők inkább gyümölcsöt vagy zöldséget kezdenek termeszteni, míg Argentína Mendoza régiójában a szőlőt fokozatosan zöldségfélékkel, például fokhagymával helyettesítik. Franciaország Bordeaux borvidékén pedig egyre gyakoribb a szőlőültetvények átállítása olajfaligetekre vagy napelemparkokra.
Sörben az alkoholmentes és a gyümölcsös lehet a kitörés
Hasonló a trend a söriparban. A Heineken és az Oxfordi Egyetem közös kutatásának eredményei szerint elmozdulni látszik a közvélemény az alkoholfogyasztás hagyományos normáitól, és a fiatalok körében egyre inkább előtérbe kerülnek az alkoholmentes italok.
A válaszadók 38 százaléka már rendszeresen fogyaszt alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat társas összejöveteleken, és bár a sörfogyasztás globálisan csökkent 2023-ban, az alkoholmentes változatok eladása évről évre növekvő tendenciát mutat. Az alkoholmentes italok elterjedésében fontos szerepet játszik a közösségi média is, ahol a Z-generáció tagjai egyre inkább követik az egészséges életmódot népszerűsítő influenszereket - idéztük a felmérés eredményeit a közelmúltban.