Tisztán elektromos meghajtású autókból egyre több járja az utakat, azonban a traktorpiacot nem érte el a trend. Jelenleg úgy tűnik, a villanytraktorok nem képesek kiváltani a klasszikus modelleket. Azonban mégis változás körvonalazódik a traktorok meghajtásában.
Lehet jövője a tisztán elektromos meghajtású traktoroknak?
Tisztán elektromos meghajtású traktorból csak néhány kisebb teljesítményűre akad példa a traktorpiacon. Úgy tűnik, ahhoz, hogy ez megváltozzon, forradalmi változásokra van szükség az akkumulátorok vagy az üzemanyagcellák technológiájában.
Az Agrarheute szerint például a német piacon 74-75 lóerősek a legerősebb villanymodellek, és körülbelül 2026-ban kerülhetnek a gazdaságokba az első 100 lóerős e-traktorok. Azonban ettől nagyobb vonóerőt igényel a gazdák többsége. Ez abból is látszik, hogy növekszik a 180 lóerős kategóriára a kereslet. Márpedig ekkora teljesítményű elektromos meghajtáshoz körülbelül 6 tonnás akkumulátort kellene a traktorokba szerelni.
Sőt, a talajmunkát végző gépek folyamatos teljesítményleadással üzemelnek. Emiatt gyakorlatilag lehetőség sincs rá, hogy az ilyen aksik a mozgási energia változásából nyerjenek vissza elektromos töltést. Továbbá 100 lóerő felett a töltési idő is extrém hosszúra, akár napokra nyúlna.
A Mezőhír megjegyzi, az aktuális fejlesztések arra irányulnak, hogy a motor metanol égetésével egészítse ki az elektromos áram iránti igényét. A szakemberek azzal számolnak, ezzel a hibrid megoldással duplájára növelhető a traktor működési ideje. Így egy 107 lóerős modellnél 8 órás üzemidőről lehet szó. De a szántóföldeken ez sem lesz elég.
Viszont ígéretesek a folyékony hidrogént tartalmazó üzemanyagcellák, melyek viszonylag kis súly mellett biztosítanak hosszú üzemidőt a gépeknek. Azonban a becslések szerint ezen technológia elterjedéséhez is szükség lehet nagyjából tíz évre a mezőgazdaságban.
Bezuhant az új traktorok hazai piaca
Egyébként a Carinfo adatai alapján az előző hónapban 185 új traktort adtak el Magyarországon, ami jelentős, 49,6 százalékos csökkenés 2022 decemberéhez képest, amikor 367 talált gazdára. Két éves távlatban hasonló, 49,3 százalékos visszaesés mérhető.
Decemberben a John Deere 42 darabban vezette az eladási listát. A második helyen a Solis végzett 24 traktorral, a harmadik legnépszerűbb márka pedig a New Holland volt 18-cal. Claas-ból 14-et adtak el, Massey Fergusonból pedig 13-at.
2023 egészét nézve valamivel jobb eredmény látható az újtraktorpiacon, de a helyzet így is siralmas: 3009 traktor értékesítettek itthon, ami 32,5 százalékos csökkenés 2022-hez képest, amikor 4457-et adtak el. A 2021-es adatokhoz viszonyítva 8 százalékos a visszaesés.
2023 első negyedévében néhány százalékkal több gépet adtak el, mint 2022 azonos időszakában, azonban a maradék kilenc hónapban bezuhant a piac.