Megérkeztek az éves adatok
Fotó: Shutterstock

Sok gazda húzta be a féket, bezuhant a traktorpiac

Fele annyi új traktort adtak el Magyarországon az előző hónapban, mint egy évvel korábban. 2023-at összességében nézve valamivel jobb a helyzet az újtraktorpiacon, de így is siralmas: harmadával kevesebb gép fogyott, mint 2022-ben.


Bezuhant az új traktorok hazai piaca

A Carinfo adatai alapján az előző hónapban 185 új traktort adtak el Magyarországon, ami jelentős, 49,6 százalékos csökkenés 2022 decemberéhez képest, amikor 367 talált gazdára. Két éves távlatban hasonló, 49,3 százalékos visszaesés mérhető.

Decemberben a John Deere 42 darabban vezette az eladási listát. A második helyen a Solis végzett 24 traktorral, a harmadik legnépszerűbb márka pedig a New Holland volt 18-cal. Claas-ból 14-et adtak el, Massey Fergusonból pedig 13-at.

2023 egészét nézve valamivel jobb eredmény látható az újtraktorpiacon, de a helyzet így is siralmas: 3009 traktor értékesítettek itthon, ami 32,5 százalékos csökkenés 2022-hez képest, amikor 4457-et adtak el. A 2021-es adatokhoz viszonyítva 8 százalékos a visszaesés.

Az Agrárszektor megjegyzi, 2023 első negyedévében néhány százalékkal több gépet adtak el, mint 2022 azonos időszakában, azonban a maradék kilenc hónapban bezuhant a piac.

Érkezik a Keestrack B1e kis e-traktor

Egyébként egy nagyszerű kis villanytraktor jelenhet meg hamarosan az európai piacokon. A Keestrack B1e névre keresztelt e-traktort a belga Keestrack gépgyártó fejlesztette együttműködve a svájci Rigitrac-kel (hasonlít is a fejlesztés az Rigitrac SKE 40 traktorra) és az olasz Goldonival. A mezőgazdasági gép névleges teljesítménye 54 (40kW), de ki lehet belőle hozni 87 lóerőt is (64kW).

A kis villanytraktort elsősorban önkormányzatoknak, parkok fenntartásához, valamint üvegházaknak, kertészeteknek ajánlják a fejlesztői.

A B1e-t a Goldoni olaszországi gyárában gyártják, de meghagyják a Keestrack márkanevét. Egy kivétel van, Svájc, ahol Rigitrac néven fog futni.

A B1e legnagyobb előnyei

  • a teljesen elektromos hajtás alapjárati veszteség nélkül,
  • a jó manőverező képesség,
  • az alacsony zajszint,
  • a fékenergia-visszanyerés,
  • a négykerék-meghajtás,
  • a zéró emisszió,
  • a sokoldalú használhatóság
  • és a függesztett kabin.

Az első és hátsó meghajtásért két villanymotor felel, de összesen öt termel akár 80 kW-ot. Az üzemideje egy töltéssel négy - hat óra, valamint három óra alatt feltölthető nulláról 85 százalékra.

Azonban egyelőre nem tudni, mikor lesz kapható a traktor kiskereskedelemben, valamint mennyibe fog kerülni.

Ne hagyd ki!