Rákaptak a magyarok a sajtkészítésre
Fotó: Shutterstock

Drága és nem az igazi a bolti? Rákaptunk a sajtkészítésre

Egyre több magyar kis- és mikrovállalkozás foglalkozik tejfeldolgozással, ezen belül is a sajtkészítés bővült leginkább.


Az Agrárgazdasági Kutatóintézet elemzése szerint biztató, hogy az elmúlt években több vállalkozás kezdett bele a tejfeldolgozásba. Ezen belül is a sajtkészítés bővült a legnagyobb mértékben a kézműves, illetve kisipari feldolgozás növekedése révén. Ehhez a támogatások is jelentős mértékben hozzájárultak. Tejhasznú tehéntartásra például tavaly 15,2 milliárd forintot folyósítottak, nemzeti tejtámogatásra 9 milliárd, az iskolatejprogram támogatására pedig 2,2 milliárd forint jutott.

20 százalékkal több sajtot állítunk elő

Az AKI adatai szerint 2020-hoz képest tavaly 5 tonnával, óránként 29,9 tonnára nőtt a natúrsajt-gyártás. Ennek pedig az az oka, hogy több új cég kezdett bele sajtkészítésbe Magyarországon - idézi a kutatóintézet számait a Világgazdaság.

Havi 6000 forintot költünk sajtra

Van piaca a sajtnak. Szeptember elején idéztük a Tej Terméktanács megbízásából készített piackutatás eredményeit. A lakosság 92%-a tekinthető olyan sajtfogyasztónak, aki legalább havonta szokott sajtot enni. A megkérdezettek 58%-a hetente többször vagy még ennél is gyakrabban fogyaszt sajtot - derül ki az Inspira Research Kft. által 2024 nyarán végzett kutatásból.

Egy átlagos magyar háztartás havi szinten 6000 forintot fordít sajtvásárlásra. Az iskolai végzettséggel és a jövedelmi státusszal együtt nőnek a háztartások sajtra fordított kiadásai is. Mind ismertségben, mind fogyasztásban továbbra is a trappista sajt áll az élen; szinte mindenki ismeri, 82% legalább évente egyszer fogyasztja, 63% gyakori fogyasztó, és 67%-uknál szinte mindig megtalálható a hűtőben. A sorban következő mozzarella és az edámi ismertségben csak kissé marad el a trappistától, a legalább alkalmanként fogyasztók, és különösen a gyakran fogyasztók arányát tekintve azonban már jelentős az elmaradás.


Ne hagyd ki!