Félmillió darab tízezres bankjegy

123RF

Évi 5 milliárdot hagy az állam az embereknél, mutatjuk, hogyan


Január 1-től évi másfél millió államigazgatási ügy intézése vált ingyenessé, idéntől ugyanis illetékmentesek az elsőfokú közigazgatási eljárások.

Ez az újabb adócsökkentés évi ötmilliárd forintot hagy az ügyintéző magyar állampolgároknál és vállalkozásoknál. Főszabály szerint 2021. január 1-jétől az elsőfokú közigazgatási hatósági eljárások nem esnek eljárási illetékkötelezettség alá - ismertette a jogszabályváltozás lényegét Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium államtitkára.

Mi válik ingyenessé?

Az elsőfokú közigazgatási eljárások illetékmentessé válásával a cégeknek például ingyenes lesz a korábban még 10 ezer forintba kerülő adóügyi méltányossági kérelem. Gyakorlatilag megszűnik az általános, háromezer forintos illetékfizetési kötelezettség. Így több igazolás is ingyenesen beszerezhető. Január 1-től már nem kell illetéket fizetni egyebek között

  • a közös háztartásban élésről
  • az életvitelszerű helyben lakásról
  • az élettársi kapcsolatról
  • a telephely alkalmasságáról szóló igazolás kiállításáért
  • a birtokvédelmi eljárásért
  • a jegyzőnél tett bejelentésekért sem kell fizetni, így például a kereskedelmi tevékenység bejelentésért sem

Az ügyintézés is felgyorsul

A január 1-től hatályba lépő változás révén nemcsak az általános, háromezer forintos illeték szűnt meg, hanem több elsőfokú közigazgatási hatósági eljárásért fizetendő, speciális illetéktétel is. Azaz már nem kell eljárási illetéket fizetni az elsőfokú építésügyi és az építésfelügyeleti hatósági eljárásokért (például építési, bontási, használatbavételi engedélyezési eljárás, a használatbavétel tudomásul vétele), illetve a közigazgatási eljárásban kiállított, nem díjköteles másolatokért, kivonatokért.

Az intézkedés amellett, hogy évente jelentős összeget hagy a családoknál, a lakosságnál és a vállalkozásoknál, az ország versenyképességét is javíthatja. Az ügyintézés is gyorsabbá, és az állam oldalán is egyszerűbbé válik. Az ügyintézőnek nem kell ellenőriznie az illetékfizetés megtörténtét, rögtön az adott ügyre koncentrálhat.


Friss

Fotó:123RF

Egy éve lehagytuk vele a világot, emlékszel az első gyors utalásodra?

Egy év alatt, az azonnali fizetési rendszer (AFR) elindulása óta csaknem 150 millió tranzakció teljesült azonnal.

Az AFR a világon egyedülálló módon, minden bank számára kötelezően és egyidőben indult el tavaly március 2-án. A tranzakciók 99 százaléka öt, 96 százaléka két másodpercen belül ért célba

- mondta a köztévének Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója hozzátéve, a tranzakciók kétharmada egy másodperc alatt teljesült.

Mit tud az ARF?

A rendszer háromféle másodlagos azonosító bevezetésével indult el, így nem kell megjegyezni a hosszú bankszámlaszámokat, hanem elég például a mobiltelefonszámot, vagy e-mail címet regisztrálni. Ezt a szolgáltatást már több mint százezren használják. Az elmúlt egy év tapasztalatai szerint a tranzakciók több mint egyharmadát hétvégén vagy este indították el a rendszerben. Az MNB, a GIRO Zrt. és a kereskedelmi bankok fejlesztése az utóbbi 30 év legnagyobb pénzügyi innovációja volt Magyarországon.

Az azonnali utalás elvileg már 2019. július 1-én elindult volna, de az élesítést elhalasztották, mert nem minden bank tudott időben felkészülni. A fejlesztés nagyon komoly feladat volt, a Bankszövetség szerint 30-40 milliárd forintot és több százezer munkaórát emésztett fel.

Ne hagyd ki!