Maersk konténerszállító hajótársaság hajója megy a tengeren, amely hamarosan kizöldülhet
A világ legnagyobb konténerszállító hajótársasága, a Maersk vállalat flottája a tervek szerint 2030-ra teljesen szén-dioxid-semleges lesz, 2050-ben pedig már zéró károsanyag-kibocsátással üzemelhet. Hosszú még az út, de az első lépést nemrég megtette a vállalat.


Aggasztó adatok

A globális szállítmányozás nagyjából 90 százaléka napjainkban a tengereken zajlik. A hajók a Föld teljes szén-dioxid-kibocsátásának három százalékáért felelnek. A tengereket, óceánokat szelő rengeteg hajó óriási ökológiai lábnyomot hagy a világban. Ha a hajózási iparág egy külön állam lenne, akkor a világ hatodik legszennyezőbb országaként tartanánk számon. Kérdés sem fér hozzá, az iparágat meg kell reformálni. A Maersk felismerte a problémát, és lépett az ügyben.

Biomasszából üzemanyag

A Maersk megállapodott a dániai székhelyű REintegrate környezetbarát üzemanyagokat előállító vegyipari vállalattal. A szerződés értelmében a REintegrate éves szinten 10 ezer tonnányi karbonsemleges „zöld metanollal" fogja ellátni az óriásvállalatot. Ez azt jelenti, hogy a Maersk egyik hajója 2023-ban már teljesen szén-dioxid-semlegesen fog üzemelni.

Igen, ez még csak egyetlen hajó, de ez egy olyan prototípus, amely segíthet megvalósítani a karbon-semleges szállítmányozást.

-mondta Morten Bo Christiansen, a Maersk szén-dioxid-mentesítésért felelős vezetője a Reuters-nek.

Christiansen hozzátette, azon dolgoznak, hogy az egész flottájukat e-metanollal hajtsák, így kilátásban van egy 20 millió tonnás szerződés, amely elég lenne a teljes állomány ellátásához.

Ahogy a neve is sugallja, a zöld metanolt megújuló forrásokból állítják elő.

Nem olcsó játék

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet 2020-as szabályozásának értelmében minden hajónak át kellett térnie a környezetszennyezőbb üzemanyagokról az úgynevezett tengeri gázolajra. A szabályozás előtt az óceán 16 legnagyobb hajója több ként termelt, mint a világ összes autója. Az új üzemanyag kevésbé szennyező, de korántsem tökéletes, hiszen ez a hajtóanyag is fosszilis tüzelőanyag. Ráadásul jóval drágább, mint az elődje. Ez pedig egyáltalán nem kedvező az amúgy is megtépázott hajózási iparágnak, amelynek költségei 60 százalékát az üzemanyag teszi ki.

Mindenesetre a Maersk elkötelezetten harcol a 2050-es célkitűzései megvalósításáért. Korábban mi is írtunk róla, hogy egyes cégek alternatív megoldást kínálnak a hajótársaságoknak. Ezek közül az egyik a bound4blue vállalat, amely forradalmi vitorlákat fejlesztett ki. Az ősi technológia megújított változatáról IDE KATTINTVA olvashattok többet.

The Conversation

Ne hagyd ki!