A világ legnagyobb konténerszállító hajótársasága, a Maersk vállalat flottája a tervek szerint 2030-ra teljesen szén-dioxid-semleges lesz, 2050-ben pedig már zéró károsanyag-kibocsátással üzemelhet. Hosszú még az út, de az első lépést nemrég megtette a vállalat.


Aggasztó adatok

A globális szállítmányozás nagyjából 90 százaléka napjainkban a tengereken zajlik. A hajók a Föld teljes szén-dioxid-kibocsátásának három százalékáért felelnek. A tengereket, óceánokat szelő rengeteg hajó óriási ökológiai lábnyomot hagy a világban. Ha a hajózási iparág egy külön állam lenne, akkor a világ hatodik legszennyezőbb országaként tartanánk számon. Kérdés sem fér hozzá, az iparágat meg kell reformálni. A Maersk felismerte a problémát, és lépett az ügyben.

Biomasszából üzemanyag

A Maersk megállapodott a dániai székhelyű REintegrate környezetbarát üzemanyagokat előállító vegyipari vállalattal. A szerződés értelmében a REintegrate éves szinten 10 ezer tonnányi karbonsemleges „zöld metanollal" fogja ellátni az óriásvállalatot. Ez azt jelenti, hogy a Maersk egyik hajója 2023-ban már teljesen szén-dioxid-semlegesen fog üzemelni.

Igen, ez még csak egyetlen hajó, de ez egy olyan prototípus, amely segíthet megvalósítani a karbon-semleges szállítmányozást.

-mondta Morten Bo Christiansen, a Maersk szén-dioxid-mentesítésért felelős vezetője a Reuters-nek.

Christiansen hozzátette, azon dolgoznak, hogy az egész flottájukat e-metanollal hajtsák, így kilátásban van egy 20 millió tonnás szerződés, amely elég lenne a teljes állomány ellátásához.

Ahogy a neve is sugallja, a zöld metanolt megújuló forrásokból állítják elő.

Nem olcsó játék

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet 2020-as szabályozásának értelmében minden hajónak át kellett térnie a környezetszennyezőbb üzemanyagokról az úgynevezett tengeri gázolajra. A szabályozás előtt az óceán 16 legnagyobb hajója több ként termelt, mint a világ összes autója. Az új üzemanyag kevésbé szennyező, de korántsem tökéletes, hiszen ez a hajtóanyag is fosszilis tüzelőanyag. Ráadásul jóval drágább, mint az elődje. Ez pedig egyáltalán nem kedvező az amúgy is megtépázott hajózási iparágnak, amelynek költségei 60 százalékát az üzemanyag teszi ki.

Mindenesetre a Maersk elkötelezetten harcol a 2050-es célkitűzései megvalósításáért. Korábban mi is írtunk róla, hogy egyes cégek alternatív megoldást kínálnak a hajótársaságoknak. Ezek közül az egyik a bound4blue vállalat, amely forradalmi vitorlákat fejlesztett ki. Az ősi technológia megújított változatáról IDE KATTINTVA olvashattok többet.

The Conversation

Friss

Spar: jó magyar gyümölcs joghurt nem igazán létezik

Hosszú interjút adott a Spar magyarországi vezetője, beszélt többek között a béremelésről, a beszállítókról, arról, hogy mennyi pénz vittek ki tavaly az országból nyereségként, és hogy mennyit fektettek be 30 év alatt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Josh Appel on Unsplash

Jövőre havi 500 ezerre nőhet az átlagkereset Magyarországon

Jövőre sok egyszeri tétel fogja növelni a háztartások nettó jövedelmét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Photo by Obi Onyeador on Unsplash

Annyira sok és drága használtautót veszünk, hogy megdőlhet a 2019-es rekord

Pedig a hirdetési árak majdnem 1 millió forinttal emelkedtek egy év alatt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!