Építik az autóutat, felmérik a terepet

A Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópálya koncessziót az uniós, hirdetmény nyilvános közzétételével induló, kétszakaszos, tárgyalásos beszerzési eljárásban- közölte a Nemzeti Koncessziós Iroda.


Az eljárásban érvényes végleges ajánlatot a DÖMPER Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint a Themis Magántőkealap vezette konzorcium tett. Az eljárásban a nyertes ajánlattevő Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyújtotta be a legjobb ár-érték arányt tartalmazó végleges ajánlatot.

A nyertes konzorcium feladata lesz, hogy tíz év alatt 317 kilométer új utat építsen, 265 kilométer hosszan sávot bővítsen, valamint karban tartsa, és üzemeltesse a teljes úthálózatot - 1044 kilométert - a következő 35 évben. A finanszírozás, tehát a beruházási és üzemeltetési program finanszírozásának biztosítása a koncesszor feladata.

A közlemény szerint a lefolytatott eljárás a magyar kormány stratégiai gyorsforgalmi útfejlesztési célkitűzéseinek megvalósításához járul hozzá. A legfontosabb célok között szerepel, hogy a magyar autópályák érjék el az országhatárt, minden megyeszékhely közvetlenül legyen elérhető gyorsforgalmi útról, az ország lényegében bármelyik pontjáról 30 percen belül legyen elérhető a gyorsforgalmi úthálózat. A gyorsforgalmi úthálózatfejlesztés segítse a vidéki Magyarország gazdasági fejlesztését és a Magyar falu program hatékony megvalósítását, az újonnan létrehozott koncessziós gyorsforgalmi utak a jelenlegi gyorsforgalmi minőségi előírások feletti színvonalon készüljenek el, valamint, hogy a már meglévő, koncesszióba kerülő útszakaszokon a jelenlegi minőségi előírásokhoz képest magasabb szintet szintrehozási tevékenységgel kell biztosítani.

A magánfél bevonásával az államháztartás terhelése 35 éves koncessziós időszakra eloszlik, a fejlesztések alapvetően kereskedelmi banki finanszírozással valósulhatnak meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A koncessziós modell szerinti fejlesztési megvalósítás az állami megvalósításnál rövidebb teljesítési határidőt igényel, amely által a fejlesztés társadalmi haszna és jövedelemtermelő képessége is előbb jelentkezik.

A koncessziós finanszírozási modell, valamint az útdíj fedezeti modell következetes alkalmazásával lényegében önfinanszírozó gyorsforgalmi útfejlesztési és fenntartási projekt valósulhat meg, amely keretében a koncesszornak az állam által fizetendő szolgáltatási díjat (RÁD/RÁASZD) az állam által realizálható útdíjbevételek fedezik - olvasható a közleményben.

A győztesről

A győztes konzorcium összetétele alapján Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei fogják üzemeltetni 35 évig a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot, írja a hvg.hu.

Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét

– mondta a hvg.hu kérdésére az eljárás lezárása kapcsán tartott sajtóbeszélgetésen Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter. Rogán Antal hangsúlyozta, hogy nyílt, uniós eljárást bonyolítottak le, transzparens verseny volt. A miniszter szerint ezzel együtt örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő, aki képes felvenni a versenyt a külföldiekkel – a koncessziós eljárásban a Strabag adott be ajánlatot a Colassal, de kiesett egy ausztriai versenyhatósági eljárás miatt. Rogán Antal szerint "lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna".

Ahogy az már a koncessziós eljárás kiírása óta ismert, a magyar állam a teljes, 1662 kilométeres (plusz 381 kilométer kiegészítő) gyorsforgalmi úthálózat kezelését koncesszióba adja. A koncesszornak ezen felül még 545 kilométernyi utat kell építenie és bővítenie, a beruházásokat neki kell finanszírozni. Mindezért cserébe a Themis-konzorcium a koncesszió teljes időtartama alatt rendelkezésre állási díjat kap. A Themis-konzorcium mellett még a Dömper Kft. indult, a Themis-ajánlat volt az alacsonyabb: évente és kilométerenként 96,2 millió forint.


The Conversation

Ne hagyd ki!