Egyre több a tisztán hölgyekből álló menedzsment a hazai cégeknél

Ugyan még mindig a férfiak vannak többségben a hazai társas vállalkozások vezetői körében, azonban manapság már több mint 80 ezer cég menedzsmentje áll csak nőkből.


Nők a cégek vezetésében

Jelenleg nagyjából 265 ezer hölgy tulajdonos és 166 ezer cégjegyzésre jogosult járul hozzá Magyarországon a társas vállalkozások működéséhez. Igaz, hogy még mindig túlsúlyban vannak a férfiak, a nők aránya azonban évről évre növekszik a céges vezetők között. Napjainkban körülbelül 81 ezer társas vállalkozás (a cégbázis 17 százaléka) áll hazánkban tisztán női cégvezetőkből – írja nőnapi elemzésében az Opten.hu. A portál továbbá megjegyzi azt is, hogy a férfiak dominanciája a cégek vezetésében azzal magyarázható, hogy

„a hölgyek családfenntartásra fordított energiái ritkábban engednek meg olyan mélységű elköteleződést, mint amit egy cégvezetői szerepkör igényel.”

Egyre több azonban a sikeres hölgy a hazai gazdaságban. A sikereket ráadásul sokszor az anyai szerepkörrel párhuzamosan érik el. Érdekesség, hogy Magyarországon mintegy 24 ezer nő gyermekeivel közösen irányítja a vállalkozását. Az ilyen jellegű cégek száma szintén növekszik.

Megmutatkozik azonban abban is a hölgyek családban betöltött szerepének a súlya, hogy a férfiaknál sokkal ritkábban vállalnak tisztséget egynél több vállalkozásban.

Milliárdos hölgyek

A közelmúltban jelentősen emelkedett az egymilliárd forint éves árbevételt meghaladó női vállalkozások száma is. Amíg két évvel ezelőtt nagyjából 300, egy éve már körülbelül 500 ilyen vállalkozást tartottak számon, azonban az Opten becélése szerint jelenleg a számuk közel állhat a 700-hoz.

Tisztán női menedzsment inkább a közepes és kisebb vállalkozásokra jellemző, aminek az lehet az oka, hogy a nagyobb cégek általában összetettebb tulajdonosi szerkezettel és aláírói körrel rendelkeznek. Az Opten azonban megjegyzi, hogy általánosságban azon vállalkozások várható élettartama és stabilitása magasabb, ahol a hölgyek és a férfiak vegyesen alkotják a társaság menedzsmentjét.

A hagyományos női szerepkörök hatása egyébként megjelenik az ágazati statisztikákban is. Egyebek között a szépségápolással, fodrászattal, fizikai közérzet javító szolgáltatásokkal foglalkozó vállalkozások szegmensében nagyjából 23 százalékot tesz ki a tisztán női menedzsmentek aránya, ami a többi ágazathoz képest igen jelentős. Magas továbbá a női vezetők száma az oktatásban és az egészségügyben. Kimondottan alacsony azonban az IT-s, a mezőgazdasági és a bányászati szektorokban.

Generációs különbségek

Az sem meglepő, hogy a fiatal vállalkozók körében különösen nagy a férfiak aránya, amíg az idősebb korosztályok felé haladva egyre több a hölgy. Ennek egyik oka lehet, hogy a fiatalabbak körében az anyai szerepkör jelenléte még erősebb, valamint az idősebbek generációkban a férfiak alacsonyabb átlagéletkora érezteti hatását. A Z generáció vállalkozói között például 35 százalék a női cégtulajdonosok aránya, amíg a veterán generációban ugyanez 52 százalék. Emellett a cégjegyzésre jogosultakat vizsgálva is hasonló generációs tendenciák figyelhetőek meg.

The Conversation

Ne hagyd ki!