A koronavírus egyértelműen pozitív hatást gyakorolt a hazai online kiskereskedelmi piacra. Tavaly 45 százalékos növekedést ért el a szektor. A vásárlók a pandémia alatt is nagy hangsúlyt fektettek a bizalomra, így főleg azok a cégek élvezhették a megnövekedett keresletet, amelyeknek már a járvány előtt is jól bejáratott online jelenlétük volt. A sikereket nagyban befolyásolta az is, hogyan tudott alkalmazkodni az adott cég a megváltozott piaci helyzethez.
Aránytalan eloszlás
2020-ban a teljes szektor forgalmának 41 százalékáért a 15 legsikeresebb online kereskedő felelt. Ez azt jelenti, hogy összesen több mint 380 milliárd forint cserélt gazdát az említett cégek online platformjain. A dobogóra sorrendben az eMAG-Extreme Digital, ( nem akarunk ünneprontók lenni, de he rákattintasz a linkre, a győztesről nem csak jó híreket találsz) a MediaMarkt és Alza.hu állhatott fel. Az első három helyezett együttes forgalma nagyjából 200 milliárd forint volt. A maradék 180 milliárd a többi 12 cég között oszlott meg. Ebből is látszik, nagyon egyenlőtlen volt a forgalom. Az első 10 helyezett piaci átlagot meghaladó, 54 százalékos forgalomnövekedést tapasztalt tavaly.
Mutatjuk a toplistát
1. eMAG-Extreme Digital
2. MediaMarkt
3. Alza.hu
4. TESCO
5. Telekom
6. Euronics
7. 220Volt
8. Aqua
9. Ipon
10. Libri-Bookline
11. Decathlon
12. kifli.hu
13. Auchan
14. Praktiker
15. MALL.hu
A siker kulcsa
A koronavírus hatására megváltoztak a vásárlói igények, amelyeket, ha nem követett egy vállalat, akkor garantáltan nem került be a nagypályások közé.
A valódi sikert a vásárlói bázis nagysága és a termékpaletta megfelelő kialakítása jelentette. A dobogóra csak azok a cégek állhattak fel, amelyek ennek a bázisnak legalább a negyedét magukénak tudhatták.
Továbbá kiemelkedően fontos volt, hogy az eladók olyan termékeket is forgalmazzanak, amelyek sűrű vásárlási gyakoriságot eredményeztek. Ennek fontosságát az alábbiakban kifejtjük.
Gyorsan forgó fogyasztási cikkek
A kiskereskedelmi szegmensen belül érdemes kiemelni az FMCG, azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacát. Ez az alszektor bruttó 76,6 milliárd forint forgalmat eredményezett a kiskereskedelmi szegmensnek. Ide tartoznak például az előre csomagolt ételek, az italok, a kozmetikumok, vagy a tisztálkodási eszközök. A lezárásoknak és a bezártságnak köszönhetően olyan szintű növekedésnek indult az online igény ezekre a termékekre, amit alig tudtak kiszolgálni a piaci szereplők. Ami viszont pozitívum, hogy a kialakult helyzet teret adott a szektor szereplőinek a bővülésre, illetve a növekvő versenyhelyzet a szolgáltatások minőségét is javította.
Az öt legnagyobb forgalmú online FMCG kereskedő sorrendben:
1. TESCO
2. kifli.hu
3. Auchan
4. Rossmann
5. DM
Ez az öt vállalat összesen több mint bruttó 50 milliárd forintos forgalmat könyvelhetett el. Érdemes megjegyezni, hogy a kifli.hu 2019-ben került a magyar piacra, a felfutási időszaka pedig egybeesett a koronavírus berobbanásával.