„Amikor az első két kávéautomatámat még főiskolás koromban megvásároltam a Dallmayr cégtől, meg sem fordult a fejemben, hogy 20 évvel később majd ők fognak megkeresni, hogy megvennék a cégemet"
– meséli Szabolcsi Lajos ügyvezető. „Nem állítottak kész helyzet elé, nem az történt, hogy jött a nagy multi cég és bekebelezte a kishalat. Végig partnerként tekintettek ránk, ez abból is látszik, hogy a felvásárlás után megtettek vezetőnek. A piacot persze ismertem, illetve ismerem, de most egy sokkal nagyobb vásznon tervezhetek."
Az ügyvezető hozzáteszi, hogy bár valóban multi cégről van szó, nagyon családias légkört teremt az anyavállalat. A bürokrácia minimális, a tudástranszfer pedig elképesztően gyors a Dallmayren belül.
Minden kis viszonteladót, franchise partnert meghallgat, és ha jön egy jó ötlet azt díjazza, és megfontolja.
Bár a vezetésről ez sok mindent elárul, de nem magyarázat arra, hogy mégis mi tesz különlegessé egy kávés céget? Miben lehet a kávézást még jobbá tenni? Erre kerestük a választ a cikkünkben.
Kávézás 2.0
Ma már kevés, ha jó kávét kapsz: ez a belépő. A hozzáadott érték különbözteti meg a cégeket, a kereskedő egyre inkább a szolgáltatás színvonalával tudja megkülönböztetni magát. És pontosan ez immár három évszázada a Dallmayr versenyelőnye. Ennél a családi cégnél tudják, hogy az alapanyag felhasználástól egészen a szervírozásig végig kell követni és ellenőrizni a folyamatot, ahhoz, hogy valóban a legmagasabb minőséget kapja a fogyasztó. De hogyan lehet mindezt követni? Hogyan tud egy ekkora vállalat mindenhol jelen lenni, ahol Dallmayr kávét isznak? Ebben már bőven van változás, hiszen az évszázados tradíciók tiszteletben tartása nem jelenti azt, hogy ne építhetnénk a modern technológiák előnyeire. Ma már szinte mindent online lehet felügyelni, legyen szó egy benzinkúti kávégépről, vagy akár egy automatáról a kihívás természetesen az, amilyen sebességgel teljesíteni kell mindezt a 21. századba. Az elmúlt néhány évben megszületett egy új, digitalizált szintje a kávé-fogyasztásnak: ez a kávézás 2.0.
Hogyan is néz ez ki a gyakorlatban?
Szabolcsi Lajos, a Dallmayr ügyvezetője
Fotó: Alexander Csomor
A kávéautomata többé nem egy magában álló gép egy irodaház aulájában vagy bevásárlóközpont folyosóján, hanem egy szerteágazó hálózat része, amelyben ott van minden egyes kávéfogyasztó, ott van a Dallmayr több ezer munkatársa, a pörkölőmestertől a szervízes szakemberig. A gépek napi 24 órában kapcsolatban állnak egymással, a szolgáltatást igénybe vevő cégekkel, vendéglátó egységekkel és a Dallmayr központjával.
A megrendelő a szó szoros értelmében kezében tarthatja a folyamatokat: akár egy mobiltelefonról mindent láthat és ellenőrizhet. Nemcsak azt, hogy van-e elegendő alapanyag, felmerült-e bármilyen probléma, hanem azt is, hogy a lefuttatták-e a megfelelő tisztítást. Mert a tökéletes kávéhoz ez bizony elengedhetetlen. Mindez már nem terv, hanem hétköznapi valóság a Dallmayrnél.
„Nézd, most rendelek neked egy kávét a telefonomról" – mondja az ügyvezető, és valóban néhány mozdulattal elküld egy parancsot a hálózat egyik gépének, anélkül, hogy a közelében lenne, ami már készíti is a kapucsínómat, sőt szól is, amikor elvehetem.
Szinte mindenkivel előfordult már, aki valaha automatából vásárolt, hogy a gép elakadt, ő pedig nem kapta meg a kívánt terméket. Bár egyre ritkábban, de ez a bosszantó hiba a legmodernebb automatáknál is előfordulhat, ám a Dallmayr gépeknél ez sem jelent valódi problémát: az ügyfélszolgálat online fel tudja mérni a hibát és az esetek nagy részében, távolról tud utasítást küldeni az ország bármely pontjára, elhárítva a hibát.
A gépek digitalizáltságával, nemcsak a mindennapi feltöltést lehet könnyen tervezni, de az adatok összesítésével piackutatást is végezhetünk. Pontosan látható, hogy mi a legnépszerűbb termék, és mi az, ami nem fogy, s ez tervezhetővé teszi a kiszolgálást. A digitálizált rendszer ráadásul a munkáltatóknak is új lehetőséget ad.
Az alkalmazottak a belépőkártyájukkal vagy proxi kártyájukkal akár céges juttatásként kávét vagy szendvicset is kaphatnak, vagy éppen védőitalt is biztosíthat a munkáltató ezzel a megoldással.
A jelenlegi járványhelyzet még egy szempontból növelte a modern automaták versenyelőnyét: teljesen érintésmentesen, a telefonunkkal is rendelhetünk, csak a poharat kell elvennünk a végén.
Azért maga a kávé is „fontos"…
Persze hiába sorolnánk az automatizált szolgáltatás előnyeit, ha maga a kávé nem lenne elég jó. Szerencsére a Dallmayernek háromszáz éves tapasztalata van a kávékereskedelemben és kávékészítésben. Tudják azt is, hogy a minőség önmagában nem elég – a sokszínűség is szempont. Az automatizált szolgáltatás és a modern technológia óriási segítség abban, hogy az általunk kínált kávé minden pillanatban és helyszínen kiváló minőségű legyen.
A Dallmayrnek öt saját pörkölőüzeme van Európában, amely egyedivé teszi a versenytársak között. Így az adott ország fogyasztóinak ízlése alapján tud alapanyagot szállítani.
„Változtatni tudunk a robusta-arabica keveréken vagy a pörkölésen is: az olasz sötéttől egészen a »full city« világosig" – sorolja a lehetőségeket az ügyvezető.
A bevezetőben megfogalmazott kérdésre, hogy mi a titok, Szabolcsi Lajos annyit felel: „nincs titok". Azaz nincs varázslat, ami megmagyarázhatatlan vagy csodaszámba menne. Csak profizmus, folyamatos fejlesztés, a kor technológiáinak ésszerű használata. Ez az, ami különlegessé teszi a Dallmayrt és különlegessé teszi a fogyasztóit is.