A cégvezetők eddig a háttérbe húzódtak. Mára egy cég fejének személyes brandje akár központi szerepet is játszhat a vállalati imázs, a hitelesség és a bizalom kiépítésében. Jagodics Rita marketingszakértő írása.
Blogol a vezér
Manapság bankigazgatók, ügyvezetők, cégtulajdonosok blogolnak, TV műsorokban szerepelnek, influenszerként osztják a tanácsokat. Vajon milyen értéke van az ilyen típusú személyes brandeknek a céges kommunikáción és marketingen belül? A személyes brand a cégvezető személyes és professzionális identitásának egyfajta lenyomata, amely egyrészről befolyással van a potenciális vásárlókra a cég megítélését illetően. Egy erős cégvezetői brand növeli a vállalat hitelességét, láthatóságát és pozitív percepcióját. Emellett egy hatékonyan kommunikáló vezető képes elősegíteni a vállalati célok elérését, erősíti a vállalati kultúrát. A vállalatvezető személyes brandje ugyanis közvetlen hatással van a dolgozókra és a munkáltatói márkaépítésre is. Egy jól megfogalmazott, őszinte és koherens vezetői brand elősegítheti a dolgozói elkötelezettséget, hűséget és motivációt.
Előnyök és kihívások
A vezetőknek tudniuk kell, hogyan kommunikáljanak hatékonyan mind a belső, mind a külső közönségük számára. A hiteles személyes brand kommunikáció magában foglalhatja a személyes történetmesélést, a cégvezetői benyomásokat és a szakmai tanácsokat is. A közösségi média hatalmas platform a személyes brand építésére és kommunikálására. A siker záloga, hogy miként használják a cégvezetők ezeket a csatornákat. A legfőbb kihívást azt jelenti, hogy megteremtsük az egyensúlyt a professzionális és a személyes tartalmak között, továbbá alaposan fel kell készülni a negatív hozzászólások vagy visszajelzések kezelésére is.
Miért jó?
Meggyőződésem, hogy személyes branddel hitelesebb, megbízhatóbb és nem utolsósorban olcsóbb a kommunikáció. A vezető az arcával vállalja a felelősséget a cég, a termékek vagy a szolgáltatás iránt, és főleg azokon a területeken hitelesebb, ahol alapvető bizalom szükséges a vásárlók részéről. Ilyenkor a cégvezető ajánlása többet nyom a latba, mint egy megfizetett celeb vagy influenszer sablonposztja. Természetesen a vezető hitelessége, nyitottsága és őszintesége alapvető fontosságú a kommunikációban.
Néhány jó példa
Nézzünk néhány hazai gyakorlati példát. Markovich Béla, a Mapei Hungary ügyvezető igazgatója a közösségimédia-felületeken vezetői tippeket oszt meg a követőivel, rendszeresen beszámol a sportolói életéről, és szakmai képzésekre hívja fel a figyelmet. Ezzel egyrészt erősíti az építőipari segédanyagokkal foglalkozó cég imázsát a kivitelezők irányába: hiszen ha egy cég feje jártasságot mutat szakmai területen, akkor a felhasználók is nagyobb bizalmat szavaznak a termékeknek. Ugyanakkor a lakossági célpiac egyik fontos szegmensével is fenntartja a folyamatos kapcsolatot, nem feltétlenül a termékekről, kivitelezésről szóló bejegyzésekkel, hanem a cégvezetői meglátásaival. Balogh Leventének, a tévéből is ismert üzletembernek, vállalkozónak saját honlapja van, ahol nyomon követhetjük a számára fontos szakmai eseményeket, illetve megismerhetjük a személyes történetét. Az üzletember jól használja a közösségi média erejét, és a fiatalabb célközönség felé is nyit: a TikTokon szintén jelen van. Csatornája jó példa arra, hogyan lehet fenntartani az egészséges egyensúlyt a magánéleti és az üzleti életről szóló bejegyzések között. Látható, hogy a személyes brand nem olyan kommunikáció, amely csak úgy létrejön, ha párszor posztol a cégvezető a hétvégéjéről. Tudatos erőfeszítéseket és stratégiai tervezést igényel, cserébe viszont nemcsak a vállalat, de a vezető sikerének is kulcsfontosságú tényezője lehet.