Steve Jobs 2007-ben mutatta be az első iPhone-t, amit az óta már 20 modell követett. Az Apple jelenlegi vezérigazgatója, Tim Cook szerint napjainkban már több mint 900 millió aktív iPhone tulajdonos van szerte a világon. Ennek ellenére, mikor a vállalat tavaly októberben bejelentette az iPhone 12 megjelenését, az első 24 órában 2 millió ember egyből előrendelte a még meg sem jelent modellt.


A CNBC arra kereste a választ, hogy vajon miért nem tudnak a rajongók ellenállni az új iPhone modellek csábításának? Sokszor ugyanis a tökéletesen működő, versenyképes telefonjaikat selejtezik le, hogy a legújabb termékekhez jussanak. A jelenség hátterében jól körülírható pszichológiai jelenségek állnak.

Az újdonságok csábítása

Minden új iPhone legalább egy olyan funkcióval rendelkezik, ami a korábbi modellekben nem található meg. Például az iPhone 4 volt az első, szelfi kamerával felszerelt telefon, aztán az iPhone 5 elhozta az ujjlenyomat olvasó technológiát, a legújabb, iPhone 12 modell pedig nagyobb képernyővel, fejlettebb kamerákkal és gyorsabb 5G hálózattal rendelkezik, mint elődei.

A Vanderbilt Egyetem marketing professzora, Kelly Goldsmith szerint az emberek akarva-akaratlanul vonzódnak a minőségi és teljesítménybeli újításokhoz. És ez független attól, hogy a birtokukban lévő, „elavultabb" modell teljesen hibátlanul működik.

Ráadásul, ahogy az Apple, mint márka, úgy az új iPhone-ok is az innovációt és a jövőt képviselik a vásárlók szemében. Ezek a társított tulajdonságok jelentősen növelik a vállalatok és termékeik értékét.

Része a személyiségnek

A professzor szerint mára státusszimbólummá vált, hogy valakinek a legújabb és legjobb modell lapuljon a zsebében. Egy olyan eszközről beszélünk, amit a modern ember mindenhova magával visz a hétköznapokban. Az öltözködés mellett ez az első dolog, ami információval szolgál a tulajdonosáról a környezetében lévő embereknek.

A viselkedés közgazdaságtan arra is kitér, hogy a telefonunk jelentősen befolyásolja a saját magunkról alkotott képet. Ebben az esetben a legújabb iPhone birtoklása növelheti a tulajdonosa magabiztosságát, és azt az érzetet keltheti, hogy nincs lemaradva a legújabb trendekről.

Félelem, hogy kimaradunk a jóból

Napjainkra teljesen hétköznapivá, már-már szükségszerűvé vált, hogy azon a napon, amikor megjelenik egy új iPhone, kígyózó sorok jelennek meg az Apple Store-ok előtt. Ezek az emberek sokszor órákat várakoznak a sorban, hogy megvásárolhassák a legújabb modellt. Ennek a legfőbb oka az, hogy az iPhone rajongók elsőként akarnak az új telefonhoz hozzájutni, a beszállítói késéseket pedig el akarják kerülni.

A boltok előtt kígyózó sorok azt sugallják a szemlélőknek, hogy értékes dolog található az üzletben. Ebben az esetben a közösségi visszacsatolás és a hiánytól való félelem befolyásolja az emberek tudatalattiját.

Egykutatás kimutatta, hogy ha az ember azt érzi, hogy egy termékből hiányos az utánpótlás, akkor fokozottan izgalomba jön, ami pánikszerű döntéshozatalt eredményez. Ez nagyjából annyit tesz, hogy a szűkösség hatására sokan lemondanak az igényességről, a körültekintésről, és inkább gyorsan rákattintanak a „megveszem" gombra, vagy beállnak a kígyózó sor végére, nehogy lemaradjanak valamiről.

Társadalmi kísérlet

Annyi biztos, az Apple zseniálisan építette fel a marketingjét, és kiváló munkát végzett a társadalmi tapasztalatok kiaknázásában. Az új iPhone-ok köré épített várakozások, elemzések és hosszú sorok olyan élményt adnak az embereknek, amit más okostelefongyártók még nem tudtak biztosítani.

Friss

Fotó: @shawnanggg on Unsplash

Ha eddig működött, akkor most miért akadozik az ellátási lánc?

A csapból is az folyik, hogy nincs elég mikrochip, akadozik a fa, a hús és a vegyiáru utánpótlás, és úgy igazából mindenből hiány van a világon. A Business Insider utánajárt, mi rejlik a globális szállítmányozás gondjai mögött.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: NeONBRAND on Unsplash

Mielőtt "idegből" felmondanál, gondold át ezt a pár dolgot!

A pandémia előtt sokan vágytak arra, hogy otthonról dolgozhassanak. Aztán tavaly beütött a vírus, és ezzel együtt elterjedt a távmunka is, ami sokszor kiegyensúlyozottság helyett csalódottságot és stresszhelyzetet eredményezett. Azonban mielőtt hirtelen felindulásból felmondanál a munkahelyeden, érdemes néhány tényezőt átgondolnod.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Daikin

A klíma megfelelő telepítésén nem érdemes spórolni! (x)

Egy jó minőségű klíma kiváló választás, ha sok éven át szeretné élvezni a kellemes hőmérsékletet, jó közérzetet otthonában. Ahhoz viszont, hogy a klímája megbízhatóan, hatékonyan és költségtakarékosan működjön, megfelelően kell azt telepíteni.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!

Steve Jobs 2007-ben mutatta be az első iPhone-t, amit az óta már 20 modell követett. Az Apple jelenlegi vezérigazgatója, Tim Cook szerint napjainkban már több mint 900 millió aktív iPhone tulajdonos van szerte a világon. Ennek ellenére, mikor a vállalat tavaly októberben bejelentette az iPhone 12 megjelenését, az első 24 órában 2 millió ember egyből előrendelte a még meg sem jelent modellt.


A CNBC arra kereste a választ, hogy vajon miért nem tudnak a rajongók ellenállni az új iPhone modellek csábításának? Sokszor ugyanis a tökéletesen működő, versenyképes telefonjaikat selejtezik le, hogy a legújabb termékekhez jussanak. A jelenség hátterében jól körülírható pszichológiai jelenségek állnak.

Az újdonságok csábítása

Minden új iPhone legalább egy olyan funkcióval rendelkezik, ami a korábbi modellekben nem található meg. Például az iPhone 4 volt az első, szelfi kamerával felszerelt telefon, aztán az iPhone 5 elhozta az ujjlenyomat olvasó technológiát, a legújabb, iPhone 12 modell pedig nagyobb képernyővel, fejlettebb kamerákkal és gyorsabb 5G hálózattal rendelkezik, mint elődei.

A Vanderbilt Egyetem marketing professzora, Kelly Goldsmith szerint az emberek akarva-akaratlanul vonzódnak a minőségi és teljesítménybeli újításokhoz. És ez független attól, hogy a birtokukban lévő, „elavultabb" modell teljesen hibátlanul működik.

Ráadásul, ahogy az Apple, mint márka, úgy az új iPhone-ok is az innovációt és a jövőt képviselik a vásárlók szemében. Ezek a társított tulajdonságok jelentősen növelik a vállalatok és termékeik értékét.

Része a személyiségnek

A professzor szerint mára státusszimbólummá vált, hogy valakinek a legújabb és legjobb modell lapuljon a zsebében. Egy olyan eszközről beszélünk, amit a modern ember mindenhova magával visz a hétköznapokban. Az öltözködés mellett ez az első dolog, ami információval szolgál a tulajdonosáról a környezetében lévő embereknek.

A viselkedés közgazdaságtan arra is kitér, hogy a telefonunk jelentősen befolyásolja a saját magunkról alkotott képet. Ebben az esetben a legújabb iPhone birtoklása növelheti a tulajdonosa magabiztosságát, és azt az érzetet keltheti, hogy nincs lemaradva a legújabb trendekről.

Félelem, hogy kimaradunk a jóból

Napjainkra teljesen hétköznapivá, már-már szükségszerűvé vált, hogy azon a napon, amikor megjelenik egy új iPhone, kígyózó sorok jelennek meg az Apple Store-ok előtt. Ezek az emberek sokszor órákat várakoznak a sorban, hogy megvásárolhassák a legújabb modellt. Ennek a legfőbb oka az, hogy az iPhone rajongók elsőként akarnak az új telefonhoz hozzájutni, a beszállítói késéseket pedig el akarják kerülni.

A boltok előtt kígyózó sorok azt sugallják a szemlélőknek, hogy értékes dolog található az üzletben. Ebben az esetben a közösségi visszacsatolás és a hiánytól való félelem befolyásolja az emberek tudatalattiját.

Egykutatás kimutatta, hogy ha az ember azt érzi, hogy egy termékből hiányos az utánpótlás, akkor fokozottan izgalomba jön, ami pánikszerű döntéshozatalt eredményez. Ez nagyjából annyit tesz, hogy a szűkösség hatására sokan lemondanak az igényességről, a körültekintésről, és inkább gyorsan rákattintanak a „megveszem" gombra, vagy beállnak a kígyózó sor végére, nehogy lemaradjanak valamiről.

Társadalmi kísérlet

Annyi biztos, az Apple zseniálisan építette fel a marketingjét, és kiváló munkát végzett a társadalmi tapasztalatok kiaknázásában. Az új iPhone-ok köré épített várakozások, elemzések és hosszú sorok olyan élményt adnak az embereknek, amit más okostelefongyártók még nem tudtak biztosítani.

Friss

Fotó: 123rf

Később érik a meggy a tavaszi hideg miatt

Már kapható a korai hazai meggy a piacokon, üzletekben, de nagyobb mennyiségű meggytermés csak a jövő hét közepére várható. Magyarország az Európai Unió második legnagyobb meggytermelője; az utóbbi években itthon is egyre népszerűbb a meggyfogyasztás – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképéből.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!