A CNBC arra kereste a választ, hogy vajon miért nem tudnak a rajongók ellenállni az új iPhone modellek csábításának? Sokszor ugyanis a tökéletesen működő, versenyképes telefonjaikat selejtezik le, hogy a legújabb termékekhez jussanak. A jelenség hátterében jól körülírható pszichológiai jelenségek állnak.
Az újdonságok csábítása
Minden új iPhone legalább egy olyan funkcióval rendelkezik, ami a korábbi modellekben nem található meg. Például az iPhone 4 volt az első, szelfi kamerával felszerelt telefon, aztán az iPhone 5 elhozta az ujjlenyomat olvasó technológiát, a legújabb, iPhone 12 modell pedig nagyobb képernyővel, fejlettebb kamerákkal és gyorsabb 5G hálózattal rendelkezik, mint elődei.
A Vanderbilt Egyetem marketing professzora, Kelly Goldsmith szerint az emberek akarva-akaratlanul vonzódnak a minőségi és teljesítménybeli újításokhoz. És ez független attól, hogy a birtokukban lévő, „elavultabb" modell teljesen hibátlanul működik.
Ráadásul, ahogy az Apple, mint márka, úgy az új iPhone-ok is az innovációt és a jövőt képviselik a vásárlók szemében. Ezek a társított tulajdonságok jelentősen növelik a vállalatok és termékeik értékét.
Része a személyiségnek
A professzor szerint mára státusszimbólummá vált, hogy valakinek a legújabb és legjobb modell lapuljon a zsebében. Egy olyan eszközről beszélünk, amit a modern ember mindenhova magával visz a hétköznapokban. Az öltözködés mellett ez az első dolog, ami információval szolgál a tulajdonosáról a környezetében lévő embereknek.
A viselkedés közgazdaságtan arra is kitér, hogy a telefonunk jelentősen befolyásolja a saját magunkról alkotott képet. Ebben az esetben a legújabb iPhone birtoklása növelheti a tulajdonosa magabiztosságát, és azt az érzetet keltheti, hogy nincs lemaradva a legújabb trendekről.
Félelem, hogy kimaradunk a jóból
Napjainkra teljesen hétköznapivá, már-már szükségszerűvé vált, hogy azon a napon, amikor megjelenik egy új iPhone, kígyózó sorok jelennek meg az Apple Store-ok előtt. Ezek az emberek sokszor órákat várakoznak a sorban, hogy megvásárolhassák a legújabb modellt. Ennek a legfőbb oka az, hogy az iPhone rajongók elsőként akarnak az új telefonhoz hozzájutni, a beszállítói késéseket pedig el akarják kerülni.
A boltok előtt kígyózó sorok azt sugallják a szemlélőknek, hogy értékes dolog található az üzletben. Ebben az esetben a közösségi visszacsatolás és a hiánytól való félelem befolyásolja az emberek tudatalattiját.
Egykutatás kimutatta, hogy ha az ember azt érzi, hogy egy termékből hiányos az utánpótlás, akkor fokozottan izgalomba jön, ami pánikszerű döntéshozatalt eredményez. Ez nagyjából annyit tesz, hogy a szűkösség hatására sokan lemondanak az igényességről, a körültekintésről, és inkább gyorsan rákattintanak a „megveszem" gombra, vagy beállnak a kígyózó sor végére, nehogy lemaradjanak valamiről.
Társadalmi kísérlet
Annyi biztos, az Apple zseniálisan építette fel a marketingjét, és kiváló munkát végzett a társadalmi tapasztalatok kiaknázásában. Az új iPhone-ok köré épített várakozások, elemzések és hosszú sorok olyan élményt adnak az embereknek, amit más okostelefongyártók még nem tudtak biztosítani.