A passzív jövedelem jó bevételi forrás lehet, még ha a legtöbb esetben nem is hagyhatjuk ott a munkánkat teljesen. Jelentős pénzügyi stressztől szabadulhatunk meg azonban a segítségével, ha minden hónapban, negyedévben vagy évben egy előre látható összeg üti a markunkat. Mindezt ráadásul úgy, hogy szinte a kisujjunkat sem kell mozdítanunk érte. Legalábbis ez lenne az ötlet, sokan mégis küszködnek egy passzív jövedelemforrás felállításával.
Mi az a passzív jövedelem?
Ahhoz, hogy meghatározzuk, mire van szükség a bevételszerzéshez, előbb érdemes tisztázni a passzív jövedelem fogalmát. Ez a bevétel általában olyan forrásokból származik, amik nem igényelnek folyamatos munkát és aktív részvételt a működésükhöz. Vagyis nem kell többet dolgoznunk ahhoz, hogy folyamatos pénz áramoljon a bankszámlánkra.
Fontos kiemelni azonban, hogy a passzív jövedelemforrások felállítása és gondozása munkával jár, habár az idő előrehaladtával jellemzően egyre kevesebbel. Ez megjelenhet pénzügyi befektetés, idő, kreativitás és ráfordított energia formájában is. Ha sikeresen felépítjük őket azonban hosszú távon stabil bevételi forrássá válhatnak. Ahogy pedig halad előre az idő, nekünk már csak az időszakos karbantartásra kell figyelmet fordítanunk. Csak ne feledkezzünk meg a bankszámlanyitásról, hogy minden bevételünket egyszerűen kezelhessük és áttekinthessük!
A leggyakoribb passzív jövedelemforrások a következők:
Befektetések: például részvények, kötvények, lekötött betétek, amikből időről időre részesedünk.
Ingatlan bérleti díj: Az ingatlanunk kiadásából is szert tehetünk passzív jövedelemre. A hosszú távú bérlőkkel ráadásul idővel egyre jobb kapcsolat alakulhat ki, ami még gördülékenyebbé és stresszmentesebbé teheti ezt a folyamatot.
Szerzői jogdíjak: A kreatív szakmában dolgozóknak érdemes tájékozódni a szerzői jogdíjakkal kapcsolatban. A könyvkiadás, a zenei felvételek, grafikai munkák és egyéb szellemi termékek értékesítéséből származó jövedelem jó bevételi forrás lehet, amibe csak egyszer kell időt és energiát fektetni.
Online üzletek: Manapság hazánkban is egyre elterjedtebb, külföldön pedig teljes iparágak épülnek már rá. A blogolás, a YouTube-csatorna üzemeltetése vagy webáruház felállítása olyan passzív jövedelemforrás, ami időről időre munkát igényel. Ugyanakkor a beérkező reklámbevételek és eladások értéke hamar kifizetődővé teheti.
Licensz díjak: Hasonlóan a szerzői jogdíjakhoz, a szellemi vagy fizikai tulajdonunkat licenszelhetjük is. Ez lehet valamilyen terv vagy eszköz is, ami széleskörben nem elérhető vagy nem kifizetődő saját részre történő megvásárlása. Ennek csak a kreativitásunk szabhat határt, legyen szó tetőcsomagtartó bérlésről, kézi szerszámok bérbeadásáról vagy épp hálózati rajzok készítéséről.
Hogyan lesz az ötletből bevétel?
A legtöbb esetben az elkötelezettség hiánya szab gátat a bevételszerzésnek. Jól hangzik ugyanis, hogy kevés munkával sok pénzt keressünk, de ahhoz először is bele kell fektetnünk a szükséges időt és energiát, olykor pedig az anyagiakat is a passzív jövedelemforrásunk felállításába. Ha megfelelő terv nélkül indulunk el az úton, hamar elfogyhat a motivációnk.
1. Válasszunk olyan dolgot, amiért rajongunk!
Az elején könnyen érezhetjük úgy, hogy erőnkön túl kell teljesítenünk ahhoz, hogy felállítsuk passzív jövedelemforrásunkat. Ráadásul a befektetett munka nem is biztos, hogy azonnal megtérül majd. Sok esetben hónapokat, olykor éveket kell várnunk rá, hogy profitot termeljünk. Bármit választunk is tehát, jó, ha azt szenvedéllyel tudjuk csinálni, hogy a nehéz időszakokban se adjuk fel célunkat.
Ez az anyagi befektetések esetén is igaz. A részvénypiac követése és megértése gyakran embert próbáló feladat, ami megfelelő felkészültség nélkül hamar kudarccal érhet véget. Ha érdekel minket a számok világa és szeretünk tájékozódni a világ eseményeivel kapcsolatban, összefüggéseket felállítani a különböző tényezők között, könnyebben elmerülhetünk a befektetések analizálásában.
2. Készítsünk üzleti tervet!
Fontos lépés, amit hajlamosak sokan kihagyni. Egy jó üzleti terv azonban elengedhetetlen hozzá, hogy pontosan lássuk a várható kiadásainkat és ezekre szükség szerint felkészülhessünk. Tervezzünk a szükséges időráfordítással, az esetleges ügyfélszerzési lehetőségekkel és bevételekkel is. Ha bármilyen eltérést észlelünk a tervezetthez képest, így könnyebben és gyorsabban reagálhatunk rá, ami kellemetlen meglepetésektől kímélhet meg minket.
3. Kövessük az aktuális trendeket!
Bármilyen területet is választunk passzív bevételi forrásunk számára, a trendek követése elengedhetetlen. Ha szaktudásunkat értékesítjük, fontos, hogy ismereteink mindig naprakészek legyenek, különben idővel értéküket veszthetik. Ha ingatlant adunk bérbe, érdemes tartani a lépést a piac árainak változásával, a tőzsdén pedig bármikor bekövetkezhet egy nem várt fordulat.
4. Automatizáljunk és skálázzunk!
Ha például az online üzletet választottuk passzív jövedelemforrásunk alapjaként, eljöhet az az idő, amikor blogunk kezelése, YouTube-csatornánk vagy webáruházunk üzemeltetése már nem egy embert kívánó feladat. Mivel ez jellemzően a bevételek növekedésével is jár, érdemes már az elején gondolkodni róla, hogyan automatizálhatjuk feladatainkat. Így az igény növekedése esetén nem kell erőforráshiány miatt lemondanunk potenciális üzleti lehetőségekről, vagyis skálázhatóvá tehetjük vállalkozásunkat.
5. Tartsuk fenn a motivációt!
Ahogy fentebb említettük, a passzív jövedelemforrások felállítása hosszútávú folyamat, ami az elején sokszor nem tűnik kifizetődőnek. Hosszú távon is lehetnek azonban olyan időszakok, amikor a kiadások meghaladják a bevételeket, ezért is olyan fontos az üzleti terv kialakítása és a motiváció fenntartása. Tűzzünk ki rövid és hosszútávú célokat és jutalmazzuk meg magunkat, ha elértük őket, így könnyebben maradhatunk motiváltak.
Összefoglalásként még annyit, hogy maradjunk türelmesek és készüljünk fel a váratlan helyzetekre is! A passzív jövedelemforrások előnye, hogy extra bevételhez juttatnak, így baj esetén, például a munkahelyünk elvesztése, egy váratlan kiadás vagy egy hosszabb szabadság idején nem maradunk mentőövként szolgáló megtakarítás nélkül.
Ez a cikk egy fizetett promóció, támogatott tartalom, megrendelője a K&H Bank Zrt. A cikkben hivatkozott termék vagy termékek részletei és feltételei a K&H Bank személyes ügyfélpontjain és honlapján (www.kh.hu) érhetőek el. (x)