Egy éve már, hogy az üzleti életünk része a maszk, a kézfertőtlenítő és a mindennapi hírek a koronavírus-helyzetről. Azt már mindenki belátta, hogy teljes szektorok kerültek a csőd szélére, köztük a vendéglátás-, turisztika-, rendezvényipar.
A magyar cégeket eltérő módon érintette a vírus. Voltak akik hihetetlen emelkedést tapasztaltak – ilyenek az élelmiszerláncok, a drogériák, a telekommunikációs cégek vagy a barkácsáruházak.
Ezzel párhuzamosan teljes iparágak kerültek a csőd szélére – egyebek között a vendéglátói, a turisztikai és a rendezvényszervezői szektorok.
De mit tehetünk cégvezetőként egy ilyen helyzetben?
A tudatosan vezetett cégek körében a kríziskezelés során a legfontosabb intézkedések közé tartoztak:
- Stratégiai felülvizsgálat
- Piac megőrzése, ügyfélkör bővítése
- Pánik elkerülése, irányító képesség fenntartása
- Termelékenység fokozása
Stratégiai felülvizsgálat
Fontos, hogy elfogadjuk azt a tényt, hogy a világ a koronavírus után nem olyan lesz, mint volt. Sokszor mondják, hogy a történelem a legnagyobb tanító. Ezen elv mentén haladva, gondoljunk csak a '70-es évek olajválságára, ami véglegesen átrendezte az akkori világ szerkezetét, így a koronavírus esetében sem elképzelhetetlen ez a váltás.
Érdemes tehát megvizsgálni a cég teljes piaci és növekedési stratégiáját. Egy professzionális marketingstratégia elkészítése komoly szaktudást, és talán még nagyobb tapasztalatot igényel. Rendszerint ehhez szükségünk lehet egy ebben jártas cég bevonására is.
Joggal vetődik fel bennünk a kérdés, mi is a marketingstratégia?
Cég-, értékesítési- vagy marketingvezetőként biztos okozott Önnek már fejfájást az, hogy nem jött a tervezett értékesítési eredmény, vagy túl sok költség árán tudták hozni az értékesítés kitűzött tervszámait. Voltak olyan marketing eszközök, amelyek jól teljesítettek, míg mások kevésbé. Illetve biztos érezte már azt az érzést, hogy nincs egy magabiztos hozzáállása, önbizalma azzal kapcsolatban, hogy el fogja érni a kívánt számokat. Ezek az érzések és gondolatok egyedül akkor okozhatnak gondot, ha cége nem rendelkezik egy tudatosan felépített, reális, kellően végiggondolt, nyerő marketing stratégiával.
Piac megőrzése, ügyfélkör bővítése
A válságban biztosan lesz piacvesztés, de ahol egy ajtó bezárul, ott kinyílik egy újabb, így nagy eséllyel lesz lehetőségünk új piacot feltárni. Miközben az új lehetőségeket keressük, ne felejtsük el, hogy a meglévő ügyfelek ápolása ugyanennyire fontos feladatunk. Egy megfelelő marketingstratégia ebben is a segítségünkre lehet.
A Clientfactory már kiforrott szolgáltatásainak köszönhetően az ügyfélkörbővítés és a jelenlegi piacunk megőrzése is sikerülhet.
A marketing mostanra egy bonyolult, széleskörű, sok technikai és szakmai ismeretet igénylő tevékenységgé vált. A cégvezetők többsége tudja milyen bevételi, értékesítési céljai vannak, viszont abban, hogy pontosan hogyan, milyen módszerek, eszközök használatával, illetve milyen költségráfordítással érje el, ezzel kapcsolatban vannak kérdései.
Pánik elkerülése, irányító képesség fenntartása a járványhelyzetben
Az egyik legfontosabb, hogy megfelelően tudjuk kezelni a válsághelyzetet. Mérlegeljünk, gondoljuk át mi lehet a legjobb megoldás. Ne hozzunk hirtelen döntést. Az irányítóképesség fenntartása alapjaiban határozza meg a további lehetőségeket a cégünk érdekében. Próbáljunk új megoldásokat találni hogy kézben tarthassuk az irányítást. A jelenlegi helyzetre nem lehetett felkészülni gazdaságilag, azonban fontos a jövőbeni reális előrejelzés. Próbáljunk meg előre gondolkodni a közvetlen jövőt illetően, és a helyzetértékelést is vezessük be a mindennapjainkba.
Termelékenység fokozása
Egy ilyen helyzetben kiemelkedő kihívás a munkatársi lojalitás megteremtése! Próbáljunk meg a lehetőségeinkhez mérten olyan egyezséget felkínálni munkavállalóinknak, amellyel cégvezetőként is, és alkalmazottként is jól járunk. Próbáljuk megtartani szakembereinket, hiszen a vírushelyzet után sem lesz könnyű találni olyan embereket, akik alkalmasak a pozícióra. A személyzeti problémák elkerülésének egyik legfontosabb eleme a folyamatos toborzás, ezzel a tevékenységgel két legyet üthetünk egy csapásra. Az egyik, hogy a céget elhagyó munkatársak gyors pótlása lehetővé válik, de ugyanakkor lecserélhetőek azok a munkavállalók akik mindegy milyen okból, de nem hozzák az elvárásainknak megfelelő eredményeket.
Cégünk marketing eszközeit ezen a területen is tudjuk kamatoztatni.
Van megoldás a koronavírus okozta gazdasági problémákra?
Azt ugyan nem tudhatjuk, mennyi ideig kell még a koronavírus-járvány gazdasági hozadékával együtt élnünk, azonban azt már látjuk, mi az, amit tehetünk a cégünk érdekében. Látogassa meg a weboldalunkat, nézze meg a referenciáinkat és a cikkben bemutatott módszereket.