Az Entrepreneur összegyűjtötte, mik azok az intő jelek, melyek egyértelműen jelzik, hogy az ötleted kudarcra vagy ítélve.
Sablonos ötlet egy kompetitív piacon
Ha egy telített piacon akarsz érvényesülni, amely tömve van jobbnál-jobb vállalatokkal, akkor valami nagyon egyedit kell felmutatnod. Shoaib Aslam, az Entrepreneur vállalkozóként is tevékenykedő szerzője a könyvelést hozta fel példának. Az Egyesült Királyságban 43 ezernél is több könyveléssel foglalkozó vállalkozás működik. Shoaib Aslam elmondta, hogy minden évben tucatnyi új vállalat azért bukik el, mert úgy próbál belépni a kompetitív piacra, hogy semmi egyedit nem tud felmutatni.
Mi az, amivel a te szolgáltatásod jobb, mint a riválisoké? Ha erre nem tudsz válaszolni, akkor vagy fejleszd tovább az ötleted, vagy dobd ki a kukába.
Minimálisan életképes termék (MVP), ami ráadásul még időigényes is
Az MVP-k olyan technológiai termékeket takarnak, amelyek minimális befektetést igényelnek, a kész szoftvert pedig könnyedén telepíthetik a felhasználók. Innentől kezdve pedig a felhasználói visszajelzések alapján folytatódik a szolgáltatás fejlesztése.
Tökéletes példa erre a hangalapú közösségi média felület, a Clubhouse. Volt egy jó ötletük, megvalósították, viszont rövid időn belül a Facebook és a Twitter lemásolta az elképzelésüket. A Clubhouse sikere azon múlik, hogy képes lesz-e hamarabb továbbfejleszteni az alkalmazását, mint a nyakában lihegő óriások.
De ilyen például a Snapchat esete is. A sztori funkcióit lemásolta az Instagram, amit aztán lemásolt a LinkedIn. Bár Snapchat jött elő az ötlettel, végül nem tudta tartani a lépést az Instagrammal.
Ha ilyen jellegű, ötleteid vannak, de túl sok idődet veszi igénybe, hogy új MVP-t dobj a piacra, illetve a céged lassan halad a fejlesztésekkel, akkor mindenképp erősítsd meg a fejlesztői gárdádat. Ők adják az ötleted alapját.
Te magad is unod az ötleted
Lehet, hogy papíron jól mutatott az elképzelésed, de amikor a megvalósításhoz közeledsz, semmilyen érzést nem vált ki belőled. Ez a lehető legfontosabb intő jel!
Steve Jobs is elmondta, iszonyatosan függ a vállalat sikere attól, hogy ki ül a vezetői székben.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a negatív visszacsatolás sokszor elkaszálhat egy alapból teljesen jó és működőképes üzleti ötletet. Éppen ezért ne kürtöld világgá, mit tervezel, csak ha már biztos vagy benne, hogy meg akarod valósítani. Ha nem így teszel, az emberek negatív véleménye (ami sokszor féltékenységből fakad) könnyen megmérgezheti a gondolkodásodat.
Trendkövető ötlet
Azonnal rendelkezésre álló nyersanyagok híján nagyon nehéz lesz belépni az éppen aranykorát érő trendi termékek piacára. Itt olyan termékekre és szolgáltatásokra gondoljunk, amelyek hirtelen jelentek meg a piacon, és óriási irántuk a kereslet. Ilyen például az arcmaszk.
Amikor elindul egy ilyen trend, rengetegen éreznek késztetést arra, hogy meglovagolják a népszerűségi hullámot. Ehhez azonban jellemzően komoly likvid tőke szükséges, vagy egy-két ismerős, akik nem mellesleg nagyon híresek, és bevállalják, hogy egy kicsit megdobják a terméked népszerűségét. Fektess be sokat (ha tudsz), szedd ki a nyereséged, majd vonulj ki a piacról, mielőtt véget ér a trend. Ezek a megoldások viszont egyértelműen alkalmatlanok hosszútávú befektetésnek, aki pedig későn lép be az adott hullámba, el is könyvelheti a csődöt.
Egy jó üzleti ötlet alapvető jellemzői a következők:
- a termékre/szolgáltatásra van piaci igény, vagy egy sűrűn előforduló problémára kínál megoldást
- viszonylag könnyen finanszírozható
- versenyképes
- a piaci bevezetés gyorsan megvalósítható
És ami talán a legfontosabb, hogy a vállalkozó szenvedélyesen tekint az üzletére, a termékére, és mindenre, ami az ötlete megvalósítását segíti elő.