Az Európai Unió tagállamai megállapodtak a kontinens légiforgalmi irányításának megreformálásáról. A cél a légitársaságok költségeinek csökkentése, a biztonság javítása és a környezeti károkozás mérséklése – írja a Reuters.


A Single European Sky (SES), azaz Egységes Európai Égbolt névre keresztelt projekt a légiközlekedés korszerűsítését, akadálymentesítését, fenntarthatóságát, illetve költségcsökkentését célozza. A pandémia egyik legnagyobb vesztese a légiközlekedési iparág volt, így egy SES-hez hasonló kezdeményezés mentőövként szolgálhat a megtépázott üzletágnak. A SES kezdeményezést 1999-ben indították el, azonban érdemi eredmények nem születtek. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a tagállamok sokáig nem fordítottak különösebb figyelmet a környezetvédelmi szempontokra, illetve nézeteltérések is nehezítették a megegyezést. Ilyen volt például a gibraltári incidens, amikor Spanyolország megvétózta a brit fennhatóság alá tartozó terület repterének felvételét a projektbe. Ez a harc 2000-ben kezdődött, ám a Brexitnek köszönhetően tavaly pontot tettek az ügy végére. Így az Európai Bizottság szeptemberben ismét előhozakodott az Egységes Európai Égbolttal, amit mind a 27 tagállam támogat.

A várható lépések és következmények

  • Funkcionális légtérblokk: ennek célja a légtér felaprózottságának csökkentése. A légteret nem az országhatárok mentén, hanem a forgalomáramlásnak megfelelően osztják újra. Így növelhető a tagállamok együttműködése, illetve lehetővé válik a szolgáltatók határon túli összeolvadása, ami költségcsökkenést eredményez. A tagállamoknak minden légtérblokkban ki kell jelölniük egy (vagy több) légiforgalmi szolgáltatót. Ezzel optimalizálható a kesze-kusza útvonalhálózat. Jelenleg 9 funkcionális légtérblokk létezik, melyek 31 országra terjednek ki.
  • Központi irányítás: jóval nagyobb szerepet kapna az Eurocontrol. Jelenleg az Eurocontrol koordinálja és tervezi a légi forgalmat egész Európában. A cél az, hogy nagyobb felelősséget vállaljon a hálózatkezelő, tökéletesítse a repülési útvonalakat, növelje a kapacitást, illetve csökkentse a járattörlések és késések számát. A SES terve, hogy háromszorosára növeljék a kapacitást, míg az átlagos repülési időt 10 százalékkal csökkentsék.
  • Költségcsökkentés és munkahelyteremtés: a központosított és egységes rendszernek köszönhetően kevesebb irányítótoronyra lenne szükség. Így az alkalmazottakra szánt költségek 50 százalékkal csökkenhetnének. Az új európai légiforgalom-irányítási rendszer fejlesztését és kiépítését képviselő szektor (SESAR) viszont a becslések szerint 328 ezer új munkahelyet teremtene.
  • Kríziskezelés: A SES képes lenne megfelelően kezelni a közlekedési zavarokat (például a 2010-es izlandi vulkánkitöréshez hasonló kríziseket), a 2019-es évben tapasztalt túlcsorduló foglalásokat, valamint az olyan mértékű légi közlekedési igények összeomlását, amely a koronavírus-járvány idején volt tapasztalható.
  • Környezetvédelem: az összehangolt forgalomnak köszönhetően 10 százalékkal csökkenhet a repülőgépek szén-dioxid kibocsátása. Ez azt jelenti, hogy évente 50 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülne a levegőbe. (Képünk illusztráció, de annak ugye szép?)

Friss

Fotó: @shawnanggg on Unsplash

Ha eddig működött, akkor most miért akadozik az ellátási lánc?

A csapból is az folyik, hogy nincs elég mikrochip, akadozik a fa, a hús és a vegyiáru utánpótlás, és úgy igazából mindenből hiány van a világon. A Business Insider utánajárt, mi rejlik a globális szállítmányozás gondjai mögött.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: NeONBRAND on Unsplash

Mielőtt "idegből" felmondanál, gondold át ezt a pár dolgot!

A pandémia előtt sokan vágytak arra, hogy otthonról dolgozhassanak. Aztán tavaly beütött a vírus, és ezzel együtt elterjedt a távmunka is, ami sokszor kiegyensúlyozottság helyett csalódottságot és stresszhelyzetet eredményezett. Azonban mielőtt hirtelen felindulásból felmondanál a munkahelyeden, érdemes néhány tényezőt átgondolnod.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Daikin

A klíma megfelelő telepítésén nem érdemes spórolni! (x)

Egy jó minőségű klíma kiváló választás, ha sok éven át szeretné élvezni a kellemes hőmérsékletet, jó közérzetet otthonában. Ahhoz viszont, hogy a klímája megbízhatóan, hatékonyan és költségtakarékosan működjön, megfelelően kell azt telepíteni.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!

Az Európai Unió tagállamai megállapodtak a kontinens légiforgalmi irányításának megreformálásáról. A cél a légitársaságok költségeinek csökkentése, a biztonság javítása és a környezeti károkozás mérséklése – írja a Reuters.


A Single European Sky (SES), azaz Egységes Európai Égbolt névre keresztelt projekt a légiközlekedés korszerűsítését, akadálymentesítését, fenntarthatóságát, illetve költségcsökkentését célozza. A pandémia egyik legnagyobb vesztese a légiközlekedési iparág volt, így egy SES-hez hasonló kezdeményezés mentőövként szolgálhat a megtépázott üzletágnak. A SES kezdeményezést 1999-ben indították el, azonban érdemi eredmények nem születtek. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a tagállamok sokáig nem fordítottak különösebb figyelmet a környezetvédelmi szempontokra, illetve nézeteltérések is nehezítették a megegyezést. Ilyen volt például a gibraltári incidens, amikor Spanyolország megvétózta a brit fennhatóság alá tartozó terület repterének felvételét a projektbe. Ez a harc 2000-ben kezdődött, ám a Brexitnek köszönhetően tavaly pontot tettek az ügy végére. Így az Európai Bizottság szeptemberben ismét előhozakodott az Egységes Európai Égbolttal, amit mind a 27 tagállam támogat.

A várható lépések és következmények

  • Funkcionális légtérblokk: ennek célja a légtér felaprózottságának csökkentése. A légteret nem az országhatárok mentén, hanem a forgalomáramlásnak megfelelően osztják újra. Így növelhető a tagállamok együttműködése, illetve lehetővé válik a szolgáltatók határon túli összeolvadása, ami költségcsökkenést eredményez. A tagállamoknak minden légtérblokkban ki kell jelölniük egy (vagy több) légiforgalmi szolgáltatót. Ezzel optimalizálható a kesze-kusza útvonalhálózat. Jelenleg 9 funkcionális légtérblokk létezik, melyek 31 országra terjednek ki.
  • Központi irányítás: jóval nagyobb szerepet kapna az Eurocontrol. Jelenleg az Eurocontrol koordinálja és tervezi a légi forgalmat egész Európában. A cél az, hogy nagyobb felelősséget vállaljon a hálózatkezelő, tökéletesítse a repülési útvonalakat, növelje a kapacitást, illetve csökkentse a járattörlések és késések számát. A SES terve, hogy háromszorosára növeljék a kapacitást, míg az átlagos repülési időt 10 százalékkal csökkentsék.
  • Költségcsökkentés és munkahelyteremtés: a központosított és egységes rendszernek köszönhetően kevesebb irányítótoronyra lenne szükség. Így az alkalmazottakra szánt költségek 50 százalékkal csökkenhetnének. Az új európai légiforgalom-irányítási rendszer fejlesztését és kiépítését képviselő szektor (SESAR) viszont a becslések szerint 328 ezer új munkahelyet teremtene.
  • Kríziskezelés: A SES képes lenne megfelelően kezelni a közlekedési zavarokat (például a 2010-es izlandi vulkánkitöréshez hasonló kríziseket), a 2019-es évben tapasztalt túlcsorduló foglalásokat, valamint az olyan mértékű légi közlekedési igények összeomlását, amely a koronavírus-járvány idején volt tapasztalható.
  • Környezetvédelem: az összehangolt forgalomnak köszönhetően 10 százalékkal csökkenhet a repülőgépek szén-dioxid kibocsátása. Ez azt jelenti, hogy évente 50 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülne a levegőbe. (Képünk illusztráció, de annak ugye szép?)

Friss

Fotó: 123rf

Később érik a meggy a tavaszi hideg miatt

Már kapható a korai hazai meggy a piacokon, üzletekben, de nagyobb mennyiségű meggytermés csak a jövő hét közepére várható. Magyarország az Európai Unió második legnagyobb meggytermelője; az utóbbi években itthon is egyre népszerűbb a meggyfogyasztás – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképéből.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!