Az okoskontaktlencsék hamarosan nemcsak a tudományos-fantasztikus filmek kellékei lesznek, hanem a mindennapi életünk tartozékai.


Az úttörő technológiai cégek már évek óta kísérleteznek a kontaktlencsébe épített kijelzőkkel. Képzeljük el, hogy biciklizünk az utcán, és anélkül, hogy zavarná a látásunkat, vagy le kellene néznünk egy képernyőre, megjelenik a vércukorszintünk, vagy az úticélunk nyomvonala (ha nem találjuk az úticélt, felugrik a vérnyomásunk, ugye). A technológia fejlődésének köszönhetően napról-napra közelebb kerülünk az okoskontaktlencsék világához.

Az óriások botlottak

Nem újkeletű elképzelésről van szó, ugyanis az olyan úttörők, mint a Google, a Sony, az Apple és a Samsung már csaknem 5 éve elkezdte a technológia kifejlesztését, de a legjobbak is hibázhatnak.

A Google például már 2014-ben egy olyan kontaktlencse fejlesztésébe kezdett, ami egy beépített mikrocsippel kimutatja a vércukorszintet. Eltelt négy év, aztán 2018-ban rájöttek, hogy könnycseppből nem mutatható ki biztosan az alany vércukorszintje.

De az Apple is belengette már a technológiát, 2030-2040 környékére pozícionálta a lencsék piacra dobását.

A nagyoktól függetlenül itt is megjelentek a kisebb cégek, melyek kifejezetten erre a területre specializálódtak, ilyen például az Innovega vagy a Mojo Vision.

Dávidok és Góliátok

A Mojo Vision lehet az első cég, amely a filmekből ismert, igazi okoslencséket piacra dobhatja. Bár még néhány évet esetükben is várnunk kell, igen ígéretesnek tűnik a termékük. Elmondásuk szerint minden 2,5 centiméterre jutna 14 ezer pixel. Ez a funkció egy homokszemnyi nagyságú kijelzőre lenne integrálva, ami egyenesen a sárgafoltra vetítené az információkat.

De további fejlesztéseket is terveznek, ilyen például az a lencséjük, amely fél milliméteren akár 70 ezer képpontot is meg tud jeleníteni, illetve kiterjesztett valóságot, magas szintű micro-LED megjelenítést, szélessávú rádió-szenzorokat, valamint beépített akkumulátort is tartalmazna. Egyelőre a cég még nem mutatott fel semmi konkrét technológiát, mely ezeket lehetővé tenné, így a szakértők azt mondják, hogy a vállalatnak szüksége lesz egy külső mini-computerre, amelybe ezeket integrálhatná.

Az Innovega egy másik megközelítésben próbálja a piacot bevenni. Esetükben egy olyan köztes megoldásról van szó, amely egy lágy lencséből és egy okosszemüvegből áll. A szemüvegből érkező információkat a kényelmesebb lencse továbbítja a retinára, így valósul meg a kivetítés folyamata. Ez egy jóval egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldás. Az Innovega elsősorban a látássérülteknek, a későbbiekben pedig a sportolóknak szánja a termékét, mielőtt a nagyérdeműnek is elérhetővé tennék.

Ezek a lencsék sem térhetnek ki a kötelező protokollok elől, ugyanis orvosi segédeszköznek minősülnek, így a hivatalos gyógyszerészeti hatóságok engedélyéhez kötött a felhasználásuk. Többek között gázáteresztőnek és biokompatibilisnek is kell lenniük, írja az Index.

Innováció és vízió

Steve Sinclair, a Mojo Vision elnöke úgy gondolja, hogy előbb-utóbb ezek a lencsék át fogják venni az okostelefonok helyét. Azt is kiemelte, hogy a látásjavító termékekre fókuszálnak, a szórakozás, a közösségi média, illetve a videojátékok világa őket hidegen hagyja. Sokkal inkább arra törekszenek, hogy javítsák a látási kapacitást. Ehhez természetesen profi hardverre és szoftverre lesz szükségük, így az innováció elkerülhetetlen.

Termékük tesztelése már idén nyáron elkezdődhet, míg az Innovega év végére szerezheti meg az ehhez szükséges engedélyeket.


Friss

Fotó:123RF

Egy főiskolás lány cége üldözőbe vette a Niket és az Adidast

A most 21 éves Rachel Zietz 13 évesen kezdett el vállalkozni, átszámítva ma már több mint 1,5 milliárd forintot ér a cége.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!