Önjáró robotok jelenthetik az áruszállítás jövőjét
Az ADD nevű önjáró robot az áruszállító tartályával együtt nagyjából 1,1 méter széles, 1 méter magas és 1,7 méter hosszú. Hat kerék segítségével közlekedik, legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel. A hírek szerint ráadásul lépcsőkön is képes közlekedni – írja a dehir.hu.
A fejlesztés elsősorban a Katalóniai Műszaki Egyetem CARNET mobilitási kutatási központjához köthető, azonban az Európai Innovációs és Technológiai Intézet Logismile projektje is támogatja a kutatást. A CARNET-et még 2014-ben alapította a spanyolországi felsőoktatási intézmény a VW Grouppal és a SEAT-tal közösen, az azóta eltelt években további 13 cég csatlakozott az együttműködéshez.
Az ADD fejlesztése 2018 óta tart. A projekt célja egy olyan kisméretű robotjármű megalkotása, amely a termékek szállításának a legutolsó szakaszáért felelhet a jövőben. A fuvarozásban ugyanis fajlagosan az utolsó szakasz megtétele a legköltségesebb. Jelenleg előfordulhat, hogy több ezer kilométert utazik egy áru, azonban az utolsó 1-2 kilométer teszi ki a szállítási költsége 40 százalékát. Részben ezt az összeget hivatott csökkenteni az új roboteszköz - írja a debreceni hírportál.
Emellett szállítmányozási nehézségek is felmerülhetnek manapság a nagyvárosokban. Gondot okozhat például a szállítójárművek parkolása, de egyes városrészekbe behajtási nehézségekkel is szembesülhetnek a szállító cégek. A fejlesztők szerint azonban ezeket a problémákat is kiküszöbölheti az ADD használata.
Egyébként nem Debrecen az egyetlen város, ahol tesztelni fogják az önműködő szállítókat. Idén megjelenhetnek a hatkerekű robotok a spanyolországi Esplugues de Llobregatban, valamint Hamburgban is.
Mások is próbálkoznak hasonló fejlesztéssel
Korábban írtunk róla, hogy 25 millió dolláros befektetéshez jutott az ír Manna vállalat, amely 2023-ra teljesen hétköznapivá teheti a drónokkal történő házhozszállítást. Az európai hatóságok emellett zöld utat adtak a drón-társaságoknak is, amelyek 2023-ban már szabadon letarolhatják a kontinens piacát. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség bejelentésére a befektetők is felbátorodtak, így az olyan drónvállalatok, mint a Manna, jelentős tőkéhez jutottak.
A Manna megoldása is az ADD-hez hasonlóan a kiszállítási folyamat utolsó fázisát, a kézbesítést alakítaná át teljesen. Olyan drónflottát üzemeltetne, amellyel élelmiszereket, menüket és gyógyszereket tudnak kiszállítani az embereknek, ráadásul nemcsak a belvárosban, hanem külvárosi és vidéki területeken is.
A légi kiszállításnak van egy hatalmas előnye - a gyorsasága. A cég szerint átlagosan 3 percet vesz igénybe, hogy célba juttassák a megrendelt csomagokat. És ez nem csak ámítás, már tavaly is tesztelték a szolgáltatásukat egy ír faluban, ahol remek fogadtatásban részesültek a repülő futárok.
„A lakosság 30 százaléka használja a drónjainkat, ami jobb eredmény, mint amit a tradicionális házhoz szállító cégek produkálnak. Vannak olyan vásárlóink, akik már 20-30 alkalommal is minket választottak. A kérdésre pedig, hogy vajon népszerű lesz-e a szolgáltatásunk a megrendelők köreiben, a válasz ezerszázalékosan igen”
-mondta Bobby Healy, a Manna alapító-vezérigazgatója.
Az ír startup már számos céggel leszerződött, közöttük a Tescóval, a Samsunggal, a JustEat-tel és az Unilever leányvállalatával, a Ben & Jerry's-el. Emellett több független kiskereskedővel és kávézóval is megállapodott, akik esetében döntő fontosságúnak bizonyult a kiegészítő kiszállítási lehetőség a védelmi lezárások idején.