Formula E, az elektromos autóverseny

Formula E magyar közvetítés és elektromos autóverseny pálya Magyarország - avagy miért annyira fontos a világ számára, hogy van már elektromos Forma-1 is?


Formula E live stream most már minden háztartásban

A sportok világában mindig is külön kategóriát képviseltek a különféle motorsportok, így a rali, a motoGP vagy éppen a Forma 1. Ezeknek a sportoknak komoly és fanatikus rajongótábora van, ami megmutatkozik a sportfogadás világában is, hiszen az F1 fogadas bőven felveszi népszerűségben a versenyt a labdarúgással vagy akár a kosárlabdával is. Viszont vannak, akik nem annyira kedvelik ezeket a sportokat több okból is, amelyek közül az egyik leggyakrabban felhozott érv, hogy mekkora környezetszennyezéssel és károkozással jár egy-egy ilyen autóverseny lebonyolítása és végigutaztatása a világon. Bár például a Forma-1 karbonsemleges akar lennie 2030-ra, ezzel az érvvel azért nehéz vitába szállni. Nem csoda, hogy 2011-ben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt és a spanyol üzletember, Alejandro Agag létrehozták a Formula E sorozatát.

Ha valaki látott már Formula E live stream közvetítést, az tudja, hogy a legnagyobb különbség a Forma-1 és a Formula E között az, hogy ez egy teljesen elektromos autóverseny, amely ezt leszámítva teljes egészében ugyanúgy bonyolódik, mint a normál Forma-1. Az első hivatalos versenyt 2014. szeptemberében tartották masszív Formula E live stream közvetítés kíséretében Pekingben és 2020 óta már világbajnokság is van a teljesen elektromos versenyautóknak, elektromos autóverseny pálya persze nem szükséges, hiszen ezek csak annyiban különböznek a Forma-1-es autóktól, hogy elektromosak. Bár elsőre talán egy magyar olvasónak ismeretlennek tűnhet ez a versenysorozat, pedig Formula E magyar közvetítés is volt már a múltban, nem is egyszer adták magyar nyelven a világbajnoki futamokat.

A Formula E hatása a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra

A kapcsolat az autóversenyek, így specifikusan a Forma-1 és a fenntarthatóság, a mobilitás és a környezetvédelem között már jó pár évvel ezelőtt felmerült. Mert egyáltalán nem újkeletű az, hogy a Forma-1 környezetkárosító hatásáról és globális ökolábnyomáról esik szó, kimutatható a világunk károsanyag-kibocsátásában az a mennyiség, amit a száguldó cirkusz költöztetése, üzemeltetése hoz létre, nem is beszélve a kialakult kiszolgáló szektorokról. Az F1 fogadás tekintetében persze ez nem olyasmi, ami a fogadókat érdekli, hiszen évről-évre komolyabb összegekben fogadtak a fogadók a világbajnoki futamokra, ahogy egyébként az online sportfogadás előretörésével a végén már több száz különféle fogadási piac merült fel egy-egy verseny kapcsán.

Hiszen ma már nem csak arra lehet fogadni, hogy ki fog nyerni egy futamon, de arra is, hogy

  • ki szerez pontokat,
  • bejön-e a safety car,
  • lesz-e baleset,
  • esni fog-e az eső,
  • kié lesz a leggyorsabb kör és
  • még számtalan egyéb opció.

Ez ennyire nem jelentős még a Formula E vonatkozásában, de a nagy online bukmékerek platformjain ma már a Formula-1 mellett Formula E live stream is elérhető szokott lenni. Visszatérve a fenntarthatóságra, a FIA vezetésében már 2006-ban voltak arra vonatkozóan egyeztetések, hogy milyen módon lehetne a hibrid és teljesen elektromos autókat behozni a motorsportok világába, tehát az elektromos autóverseny már jó pár éve téma a FIA berkein belül.

A FIA egyébként úgy látja, hogy a fenntarthatóság egyáltalán nem csak a környezetvédelmi szempontokat jelenti, de egyben szociális, valamint gazdasági szempontokat is jelent. Hiszen egy Formula E live stream sok millió emberhez juthat el, ahogy a Formula-1 is, vannak kiszolgáló cégek, a rajongókat meg lehet szólítani és az energiafelhasználás helyes irányába lehet terelni, tehát a fenntarthatóság egyben felelősséget is jelent. Gondoljunk bele, hogy milyen hatása van egy régió gazdaságára annak, hogy elektromos autóverseny pálya vagy Forma-1-es versenypálya épül a környéken.

Tehát bőven nem csak arról van szó, hogy nincs károsanyag-kibocsátása egy versenyautónak vagy van. A Formula E teljes változást hozott a megközelítésben, hiszen eredetileg csak néhány versenyről volt szó, ma pedig már komoly világbajnokságot szerveztek az elektromos versenyautók versenyzése köré és ezek a versenyek annyira népszerűek már, hogy Formula E magyar közvetítés is volt nem egy alkalommal a televízióban a múltban már. És nem csak az a pozitív hatása a Formula E-nek, hogy itt az autók elektromosak és ezért nincs károsanyag kibocsátás. A fő előnye az, hogy a legnagyobb autógyártók tesztelik itt a legjobb elektromos autós megoldásaikat, amiket aztán átültetnek a mindennapi járművekbe. Így pedig tökéletes a Formula E arra, hogy még jobb fejlesztések születhessenek, még könnyebb autók, még nagyobb hatótávolságú akkumulátorok kerüljenek be azokba az autókba, amelyeket aztán mi is megvásárolhatunk és így mi is hozzájárulhatunk a fenntarthatósághoz.

Végsősoron a szemléletváltozás a fő cél

Persze még így is szükség van arra, hogy körberepültessék a világon a versenyzőket, hajóztassák az autókat, lebonyolítsák a versenyeket, komoly kiszolgáló személyzettel, de ahogy a 2016-2017-es Formula E világbajnoka, Lucas di Grassi rámutatott: "...a Formula E és a kapcsolódó fejlesztések jobbá tették az emberek életét és ennek eredményeként fenntarthatóbb jövőért dolgoznak és küzdenek". Tehát összességében ő is úgy látja, ahogy a szakértők gondolják - a Formula E nem azzal ér el hatalmas eredményeket, hogy elektromos autókkal versenyeztet, hanem hogy az emberek fejében indít el olyan változásokat, amelyek hosszútávon a fenntarthatóság irányába terelhetik majd a világunkat.

Mert a fenntarthatóság nem csak azt jelentheti, hogy azonnal karbonsemlegesnek kell lenni, hanem azt is, hogy olyan technológiákat hozunk létre, amelyek egy teljesen karbonmentes világ felé mozdítanak el minket. Mondjuk azért még így se felejtsük azt el, hogy a Formula E és a különféle egyéb elektromos autóversenyek ténylegesen kevesebb károsanyagot bocsátanak ki a környezetbe és ma pedig már ezek az autók közel olyan teljesítményt képesek nyújtani, mint nem elektromos társaik, tehát az sem jogos támadás, hogy nincs meg a megszokott izgalom.


The Conversation

Ne hagyd ki!