30 százalékkal emelnék a mostani 700 forintos alapdíjat, a 300 forintos kilométerárat és a 75 forint per perces várakozási idő költségeit a fővárosi taxisok, írja a Világgazdaság. A lapnak a Taxis Szövetséget vezető Metál Zoltán nyilatkozott, aki szerint az elszálló üzemanyagárak tovább növelik a taxisok költségeit.
Így nőttek az árak és a költségek
Az elmúlt öt évben 18 százalékkal, 278-ról 322-re nőtt a mindent egybevetett, országos átlagos kilométerár a taxisoknál, az üzemanyag-átlagár mindeközben 29 százalékkal emelkedett (az elmúlt egy évben pedig csak 6 százalékkal nőttek a kilométerdíjak, de a benzin 22-vel). A taxisoknak e különbözet mellett a növekvő fenntartási költségekkel, illetve az ötévenkénti autócserével is meg kell küzdeniük, ezen pedig a koronavírus-járvány okozta keresletcsökkenés sem segített. A tankolás jelenleg egy taxis költségeinek egyötödét teszi ki.
A rendszer jó, csak a tarifák...
Metál szerint a jelenlegi, 2018 óta alkalmazott tarifarendszer egyszerű, az utasok szeretik, és nem lenne értelme hozzányúlni, de javaslatot fognak tenni az áremelésre. Szerinte – lévén az üzemeltetési költségek itthon nyugati árszinten vannak – egyébként a kétszeres kilométerdíj-emelés sem lenne túlzó.
A járvány kezdete óta a visszaeső forgalom miatt mintegy kétezer taxis tűnt el Budapesten. A buszsofőrnek, fuvarozónak állt taxisok zöme eddig nem tért vissza a szakmába. Sokszor ugyanis családbarát időbeosztással akár a többszörösét is megkeresik korábbi bevételeiknek, ráadásul nem kell új autóra vagy lejáró taxisengedélyre költeniük.